12. november 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: De »røsnæske« flagelanter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De »røsnæske« flagelanter
Opdateret 09. oktober 2019 kl. 15:04
Debat Kalundborg - 04. oktober 2019 kl. 13:22
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Kattegatforbindelse
Af Ejvind Bitsch Hestehøje 18 Kalundborg

Forleden dag kunne vi så igen læse et langt og følelsesladet indlæg her i bladet vedr. et såkaldt vanvidsprojekt. Man skulle dog langt ned i teksten, inden det stod klart, hvad ærindet var. Den første 1/3-del gik med at remse - så vidt jeg forstod - de mange mange offentlige projekter op, skribenten (Torben Engquist) sagtens kunne undvære.

Nej, det var igen igen - den samfundsgavnlige Kattegatforbindelse. I et forsøg på at synliggøre det uheldige i en sådan forbindelse omtaler TE konsekvent forbindelsen som en bro. Det er et storstilet arbejde disse »nej-til-broen-folk« har gang i. TE fortæller, hvordan halvdelen af Røsnæs vil blive gravet op. Hvor forfærdeligt det ville blive med en motorvej/asfalt til Kalundborg. Mht. motorvejen er TE jo heldig - han bor i Jyderup. Dér er de efter al sandsynlighed sikre på at få motorvejen. TE's ærinde er åbenbart, at blæse være med Sjællands største industri-arbejdspladser uden for København.

Hvis TE og de øvrige nej-til-broen-sigere gjorde sig selv og Nordvestnyts læsere den tjeneste at foretage et enkelt klik på Google, ville de kunne læse meget fornuftigt om Kattegatforbindelsen, som komiteens tidl. formand omhyggeligt kaldte det store anlægsarbejde - netop for at undgå situationen med flagellanterne på Røsnæs. Den første formand, Jens Kampmann har nu givet stafetten videre til regionsrådsformanden for Region Midtjylland, Anders Kühnau, Disse to herrer inkl. Kattegatkomiteen kender åbenbart fx Vestsjælland bedre end folk fra Jyderup og Røsnæs. Gennem årtier har vi her i Danmark vist, hvordan det er muligt at investere i moderne infrastruktur - fx Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen, div. metroer i København og nu senest Femernforbindelsen. Disse vigtige forbindelser udmærker sig netop ved at være forbindelser og ikke broer. Jens Kampmann fortalte på to møder her i området, hvor vigtigt det ville være, at man holdt fast i at arbejde for en forbindelse netop for at undgå hundeslagsmålet om en bro og dens absolut ødelæggende indvirkning på Røsnæs og Samsø. Enhver, der kommer fra øst og kører mod Kalundborg, vil vide, at der mellem de to rundkørsler (Tømmerup Kirke og Stejlhøj) vil være glimrende mulighed for at lade den kommende motorvej gå over i et tunnelanlæg. Fra den spritnye Cityring ved vi, at hverken kirken, vand/havn eller meget andet er en hindring for en tunnel.