18. februar 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hvordan har miljøet det i Holbæk by

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvordan har miljøet det i Holbæk by
Debat Holbæk - 18. december 2019 kl. 19:01
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat
Der dør 400.000 mennesker af luftvejsrelaterede sygdomme i EU hvert år, og som forventet finder de fleste dødsfald sted i byerne. Man kan forbedre luftkvaliteten i Holbæk ved at forbyde brændeovne/pejse indenfor byzoneskiltningen og fjerne bilerne fra bymidten. To fornuftige tiltag, der også følger trenden for et bedre miljø.

Nygade er Holbæks eneste gågade, men hvis bymidten skal friholdes for biler, må både Smedelundsgade og Ahlgade gøres til gågader. Et -hus, hvor de to gader mødes, ville så blive aktuel.

Skal Holbæk være en attraktiv by at besøge og handle i er det ikke nok med gågader og P-hus, der må også kunne parkeres i hele byrummet, hvis man skal besøge familie og venner eller har sin arbejdsplads i Holbæk by.

Som parkeringsforholdene er i øjeblikket, er de nærmest kaotiske med stor forskel på offentlig og privat parkering.

Den offentlige parkering er gratis, hvis man overholder skiltningen, og privat parkering mod betaling derfor ikke eksisterende.

Alle ønsker at parkere så tæt ved bopælen som muligt, hvilket er forståeligt.

Bor man i parcelhus vil der ofte være en eller flere p-pladser på egen grund. Det afholder dog ikke folk fra at kantstensparkere foran huset, da det ofte er det letteste.

Bor man i lejlighed vil der ofte være et antal P-pladser til beboerne ved ejendommen. I tættere bebyggelser er eneste mulighed kantstensparkeringen

Når bilister står overfor købet af en el-bil vil egen P-plads blive mere aktuel end nu.

El-biler kræver også en ladestander eller en stikkontakt afhængig af batteriets størrelse. En el-bil med 25 kwh batteri kan lades op på 8-12 timer fra en almindelig 10 amp stikkontakt.

Har man ikke egen P-plads, må man anskaffe sig en ved leje/køb. Det betyder, at afstanden mellem bopæl og P-plads øges. Prisen for en gratis kantstensparkering og en lejet/købt P-plads giver stor økonomisk ulighed, når bilen skal parkeres.

Denne ulighed bør reduceres så at køb af el-bil tilskyndes samtidig med, at antallet af kantstensparkerede »døde« biler mindskes og gør det lettere at kunde-, gæste- og arbejdspladsparkere i byrummet.

I København har man P-licenser til kanstensparkering. Generelt kunne man opkræve en P-afgift pr. døgn, hvis man parkerer på offentlig vej/plads i mere end 12 timer udenfor båse med tidsbegrænsning.

Det kunne Holbæk med fordel gøre. Beløbet kunne være 20 kr., som så også kunne opkræves for parkering i båse med tidsbegrænsning. Kun på denne måde fremmes salget af elbiler samtidig med at parkeringsforholdene i byrummet forbedres.

Og så til sidst et stille suk over den helt uforsvarlige parkering på Havnevej.

Max Madsen Strandstræde 8 st. tv Holbæk