13. december 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fortsat høj forurening i ME diseltog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fortsat høj forurening i ME diseltog
Debat Holbæk - 25. oktober 2019 kl. 13:11
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat
Pendler du dagligt til og fra København? I så fald udsættes du dagligt for tusindvis af ultrafine partikler på din togtur til arbejde eller skole. Vi har i foråret 2019 målt partikelforurening i ME-dieseltogene på strækningen Holbæk til København. På denne strækning blev der målt 250.00 ultrafine partikler per kubikcentimeter i toget gennemsnitligt over hele strækningen.

Koncentrationerne af ultrafine partikler er målt I vognen tættest på diesellokomotivet i fire forskellige ME-dieseltoge over to dage.

Ultrafine partikler er sundhedsskadelige partikler på mindre end 0.1 mikrometer. Stor udsættelse for ultrafine partikler kan øge risikoen for hjerte-kar-sygdomme, nedsat lungefunktion og lungekræft.

Målingerne til og fra Holbæk viste, at der er væsentligt højere påvirkning af passagererne, når diesellokomotivet trækker vognene, end når det skubber. Det højeste gennemsnit blev målt til 254.423 pt/cc (partikler per kubikcentimeter) mellem de to stationer Valby og Høje Taastrup, hvor lokomotivet trækker.

Undersøgelsen viser et samlet gennemsnit på 222.295 pt/cc ved en tur mellem København og Holbæk, når lokomotivet trækker. Når lokomotivet skubbede (Holbæk - Kbh.) blev der målt en forurening på 28.218 pt/cc, det vil sige meget mindre end når lokomotivet trak. Til sammenligning forurenes der gennemsnitlig på årsbasis med 13.500 ultrafine partikler pr. kubikcentimeter på Københavns mest trafikerede vej, H.C. Andersens Boulevard.

Koncentrationen af ultrafine partikler kan reduceres yderligere ved udskiftning af brændstofdyser og cylinderenheder, hvilket DSB har haft som tiltag. Derudover ville det ud fra vores resultater muligvis give mening at have et lokomotiv i hver ende så lokomotivet altid skubber. Alternativt kan man udskifte til el-toge. DSB har selv som mål at have ingen partikeludledning i 2030.

Edith Mønsted
Emilie Berg Hansen

Studerende Danmarks Tekniske Universitet