25. januar 2021
Kokkedal stationsområde er centrum for ny arkitektkonkurrence, der netop er sendt i udbud. Samtidig er der startet en underskriftindsamling mod byggeplanerne.
Kokkedal stationsområde er centrum for ny arkitektkonkurrence, der netop er sendt i udbud. Samtidig er der startet en underskriftindsamling mod byggeplanerne.
Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Nej tak til byggeriet ved Kokkedal Station

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Nej tak til byggeriet ved Kokkedal Station

Af Signe Aalbæk Jensen, Jellerødgårdsvej 4, Kokkedal:

Debat Hørsholm - 25. november 2020 kl. 14:21

Et flertal i Hørsholms kommunalbestyrelse har fået en vision og er åbenbart henrykte. Et byggeprojekt omkring Kokkedal Station med boliger, parkeringshus, butik og cafe er sendt i udbud, med en arkitektkonkurrence på 150.000 kr. til vinderen bundet i halen.

arrow Læs også: DEBAT: Skal vi virkelig have et parkeringshus på fire etager ved Kokkedal Station?

Hørsholm Kommune skriver, de har en vision og vi får, citat: "bedre byliv og bedre bymæssige sammenhænge med attraktive, aktive, grønne og trygge byrum..." "bedre forhold for både gående, cykler og biler..." og "Hertil kommer mulighed for boliger samt kultur- og caféfunktioner".

Jeg støtter gerne det, der loves, men har desværre svært ved, som beboer ved Kokkedal Station, at se så optimistisk på projektet.

Fint med visioner om mursten og penge i kommunekassen, men jeg mangler, inden det første spadestik er sat i jorden, mere konkret sikkerhed for, at der tænkt i, hvordan et så stort projekt kan lykkes fremadrettet, så de borgere, der reelt kommer til at bo i området får, hvad der loves og ikke ender med at bo i et område med butiksdød og modløst tomt byliv.

Det skal være med i overvejelserne, når et så kæmpe byggeprojekt skal sælges til os borgere.

Jeg finder ikke svar på, om:
- Hørsholm kommune forestiller sig et trygt og aktivt byliv. Sker det af sig selv fordi der flytter x antal borgere til området? Butikker trives ikke i disse nethandelstider, og der skal mange kræfter og ressourcer til, for at oparbejde kultur og miljø. Hvordan undgår man at området ikke uddør som fx Nivåcentret og Cirkelhuset?

- Hvad menes der med et trygt byrum og bedre byliv? Er det ordnet med flere boliger, et parkeringshus og lidt grønt hist og pist?

- Hvilke kulturfunktioner er det visionen, der skal være?

- Er der i det hele taget tænkt i handling for visionen om de "bløde" værdier eller venter man på de vindende arkitekters ideer?

Jeg vil nødigt bo ved siden af et projekt, som der ikke er tænkt igennem og derfor bliver jeg desværre også underskriver på "NEJ TAK TIL BYGGERIET VED KOKKEDAL STATION".

arrow DEBAT: P-afgifter på Kokkedal Station er en meget dårlig idé
13. november 2020 kl. 05:56 Opdateret: kl. 11:03
arrow Ændret plan for Kokkedal stationsområde er klar til udbud
29. oktober 2020 kl. 10:00 Opdateret: kl. 11:26
Aftalepartier holder fast i, at biler skal kunne konfiskeres ved farlig kørsel - uanset om føreren ejer bilen. Er det en god idé?