21. august 2019
Anna Libak (V). Foto: Kenn Thomsen
Anna Libak (V). Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Skoler bør være forskellige - som børn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skoler bør være forskellige - som børn
Debat Hillerød - 14. maj 2019 kl. 13:28
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Anna Libak, Folketingskandidat for Venstre i Nordsjælland

Debat
Hillerød: For tiden tales der meget om, hvor pressede og stressede børn og unge er. Derfor er Socialdemokratiets forslag om at skære markant i tilskuddet til fri- og privatskolerne også nedslående.

Forslaget betyder helt konkret, at Hillerød Lille Skole mister 622.752 kroner om året, mens Marie Mørks Skole må give afkald på 1.497.000 kroner. For bare at nævne to skoler i Hillerød Kommune.

Socialdemokraterne siger, at de vil forhindre, at de velstillede bjerger deres egne børn over på fine skoler og lader de svage børn i folkeskolen i stikken.

Men det er en myte, at det kun er rige forældre, som vælger en friskole eller en privatskole til deres børn. I dag går næsten ét ud af fem børn i fri- eller privatskole. Og de fleste steder er det billigere at have et barn på privatskole end i børnehave og vuggestue.

Det er vigtigt at huske på, hvorfor vi overhovedet har friskoler i Danmark. Friheden til at være skole på sin egen måde og friheden til at vælge den skole, der passer bedst til den enkelte familie, giver simpelthen større engagement, gladere familier og et bedre samlet skoletilbud i vores samfund.

Nogle forældre har valgt at sætte deres børn på privatskole på grund af skolelukninger i yderområderne. Andre ønsker at undgå lange skoledage. Andre igen har flyttet deres børn fra folkeskolen, fordi børnene ikke trivedes. Eller de har valgt friskoler, fordi deres pædagogik eller værdier passede bedre til deres familier.

Vi må aldrig glemme, at staten er til for borgerne. Det er ikke borgerne, der er til for staten.