17. september 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Invester i børnene ud fra et livsperspektiv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Invester i børnene ud fra et livsperspektiv
Debat Hillerød - 21. maj 2019 kl. 10:47
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Forældregruppen til børn med handicap i Hillerød Kommune

Mia Stage Olesen og Elizabeth Christensen

Bombakken 20 og Kildedalen 66
3320 Skævinge og 3400 Hillerød

Debat
Hillerød: Forældre-gruppen til børn med handicap i Hillerød kommune kommenterer her Rambølls specialundervisningsrapport:

I et voldsomt økonomisk beskåret område, anviser rapporten forslag til besparelser, der ikke afspejler virkeligheden. Specialområdet skal tilføres flere midler, så det er muligt for skolerne at yde den rette hjælp efter lovgivningen, og som undervisningsministeren og børne-/socialministeren skrev i brevet til Borgmesteren i februar.

Distriktskolerne har de sidste par år overskredet budgetrammerne for specialundervisning, i 2018 med 10% (7 millioner).

Siden 2016 har Hillerød haft et stabilt antal elever, der henvises til specialundervisning, sammenlignelige kommuner henviser flere.

Konsekvensen af at fastholde børnene for længe i utilstrækkeligt skoletilbud, er at børnene ofte er fuldstændig stressnedbrudte og ødelagte, før visitation til passende skoletilbud gives.

Inklusionsloven og Hillerød kommunes visitationsmodel fra 2012 med flytning af det økonomiske ansvar til distriktskolelederne har de senere år fået voldsomme konsekvenser for børn, der har brug for noget helt specielt. Særligt børn med autisme som ikke viser deres udfordringer i skolen, får ikke den rette hjælp og specialundervisning hurtigt nok.

Børn i mistrivsel, børn der lever med selvmordstanker, traume og panikangst og som føler sig alt andet end inkluderede ind i et fællesskab.

Vi er dybt bekymrede over, at det blevet en acceptabel kultur at behandle børn så dårligt pga. økonomi.

Kommunen fortsætter fuldstændig uforandret. Historier gentager sig i nye familier. Skolen kan ikke se det, PPR er længe om at henvise til udredning. Barnet bryder sammen. Forældre får stress, bliver sygemeldt og fyret. Ny sag i jobcentret. Søskende påvirkes negativt. Behov for psykolog til flere i familien.

Det tager 1-2 år at få bevilget det rette skoletilbud, mens forældre kæmper både med et ulykkeligt barn, og forvaltningen.

Mistrivsel breder sig som ringe i vandet, fordi tidlig indsats ikke er hurtig indsats.

Skolebestyrelsen fra Harløse specialskole beskrev i høringssvar om ændret visitationsmodel i 2012, de gode erfaringer med investeringer i de unge menneskers skolegang, allerede fra autismen opdages. Hvordan det lykkedes at få succes med indsatser, så mange af de normalt begavede unge kunne komme videre i alm. ungdomsuddannelse efter folkeskolen.

Vi håber at politikerne beslutter det rigtige.

Ser investering i børnene ud fra et livsperspektiv, og ikke alene ud fra det koster her og nu.