1. oktober 2020
Billede
Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Livlig debat om krydstogtkaj

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Livlig debat om krydstogtkaj
Debat Helsingør - 08. december 2019 kl. 06:33
Af Claus Ejlersen, Søndre Strandvej, Helsingør

Debat:
Onsdag 4. december afholdt Jan Williams igen sit glimrende foredrag om havneøkonomi og krydstogtsturisme i Bølgen i Ålsgårde, hvor Jan Williams troværdigt kunne slå fast, at krydstogtskajen ikke på nogen måde kunne blive et økonomisk sundt projekt.

arrow Læs også: DEBAT: Det kostede os 2.3 millioner at finde ud af at vi ikke skulle have et nyt kajanlæg

I forhold til arrangementet ugen før på Espergærde Bibliotek, mødte byrådspolitikerne mere talstærkt op, Mette Lene Jensen, Benedikte Kiær (lidt senere pga. møde) og Christian Donatzky kunne jeg genkende.

Efter indlægget var der en livlig debat, hvor modstanderne af en krydstogtskaj ikke overraskende var i klart flertal.

Der var et par udtalelser som var værd at bemærke.

Jan Williams talte om kvalitetsturisme, træbådstræf, havnemiljø som i Flensborg og små krydstogtsskibe der kan lægge til i den indre havn, hvor turisterne kan få et kvalitetsprodukt med udgangspunkt i Helsingør, Kronborg og Hamlet Scenen m.v., disse synspunkter blev modtaget med stor sympati fra de forsamlede inkl. Borgmesteren.

I forhold til den videre proces i forbindelse med Havnens og politikernes overvejelser om en krydstogtskaj, kom Benedikte Kiær med en forløsende nyhed; ud over havnebesøg og mindre sonderinger, ville den videre proces afvente HH-gruppens analyse ultimo 2020; der ville således gå mindst et år før der ville blive taget nogen afgørende beslutninger.

Benedikte Kiær fortalte, at kommunens embedsværk i den forbindelse også skulle se på alternative indtægtsmuligheder , såfremt FORSEA færgerne nedlægges i forbindelse med etablering af en HH-biltunnel..

Endelig slog borgmesteren fast, at havnen ikke vil blive et aktieselskab, men forblive en selvstyrehavn, da en regulering af den nye havnelov ville tillade en højere ramme for kommunale selvstyrehavne.

arrow DEBAT: Helsingør - offer for nonchalent bystyre ?
12. juli 2020 kl. 10:03 Opdateret: kl. 10:03
arrow DEBAT: Tak fordi vi slap
10. juli 2020 kl. 12:46 Opdateret: kl. 12:46
Mener du, at det bliver mere forvirrende og besværligt at følge regeringens corona-retningslinjer?