23. marts 2019
THOMAS OLSEN
Foto: THOMAS OLSEN
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kystbanen skal forbedres, ikke forringes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kystbanen skal forbedres, ikke forringes
Debat Helsingør - 05. februar 2019 kl. 05:58
Af Christian Holm Donatzky,formand for By, Plan og Miljøudvalget(R)
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat
Kystbanen er en vigtig livs- og jobnerve for mange af borgerne i Helsingør Kommune. Den har de seneste mange år været plaget af forsinkelser. Derfor er det helt nødvendigt, at Kystbanen bliver forbedret både hvad angår rettidighed, hyppighed og hastighed.

arrow Læs også: Hvis Kystbanen havde været en motorvej...

Transportministeriets bud på en plan for den statslige jernbane er ikke god læsning. På trods af at Kystbanen er en af landets mest benyttede togstrækninger, er det nærmest det eneste sted i landet, hvor der ikke sker forbedringer af rejsetiden. Halvtimesdrift i aftentimerne heller ikke er god læsning, selvom kvartersdriften i dagtimerne dog er en forbedring. De seneste overvejelser om, at togene skal stoppe på Østerport er også en klar forringelse.

Frustrationerne over Kystbanen har fået flere til at kaste sig ud i panikløsningen - S-tog på Kystbanen. Senest har transportminister Ole Birk Olesen opfordret de nordsjællandske kommuner til at medfinansiere en screening af mulighederne for S-tog på Kystbanen. S-tog er en dårlig panikløsning af flere grunde. Jeg vil her nævne nogle af de vigtigste.

Der langt ringere komfort i S-tog end i Kystbanen. Mange bruger Kystbanen som arbejdsplads, det er med til at give transporttiden indhold og det er ikke muligt i et S-tog.

Det bliver helt uoverskueligt med omlægningen til S-tog. Udover selve omkostningerne, der kunne bruges på bedre materiel til Kystbanen, bliver det formentlig helt kaotisk. Når man tænker på, hvor stort kaos, der er kommet efter skift af operatør (tænk på DSB First), så frygter jeg for fuldkomment kaos med omlægning til et helt nyt system.

Det sætter formentlig en stopper for en HH-togforbindelse. Jeg har svært ved at se, at svenskerne vil være med til at finansiere en togforbindelse, der kører med S-tog. Bl.a. fordi S-tog kører på jævnstrøm, mens fjerntog kører på vekselstrøm. Det er en kendt sag, at transportministeren er bilisternes minister og ikke ønsker en HH-togforbindelse, men det vil være en katastrofe for Helsingør, hvis det udelukkende bliver en bilforbindelse. Hele Greater Copenhagen vil få gavn af en Øresundstogring, der vil styrke både arbejdsmarked og uddannelsessektoren.

Det vil flytte fokus på omlægningen fremfor at holde fokus på forbedringer af Kystbanen. Der er udarbejdet flere rapporter, der viser nogle enkle greb til at forbedre ikke mindst rettigheden, ligesom både nye signaler og tog trods alt er stillet os i udsigt. Det handler om, at landspolitikerne begynder at behandle og prioritere Kystbanen som den vigtige livsnerve, den er.

Da jeg i sidste uge deltog i et møde med transportministeren og en række nordsjællandske politikere påpegede jeg problemerne med S-tog på Kystbanen, men det virker desværre som om, at bilernes minister er begejstret for idéen. Måske fordi det vil få flere til at vælge bilen. Endnu en grund til at vi skal have en ny regering.

Skrevet i et kystbanetog med arbejdsplads, der kørte til tiden.)