19. april 2019
Vil Helsingør Kommune ikke have konkurrence på ældremaden?, spørger ejeren af firmaet Madvognen.
Vil Helsingør Kommune ikke have konkurrence på ældremaden?, spørger ejeren af firmaet Madvognen.
Foto: Kim Rasmussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hvad gør man når kommunen ikke vil samarbejde til borgernes fordel ?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvad gør man når kommunen ikke vil samarbejde til borgernes fordel ?
Debat Helsingør - 25. marts 2019 kl. 16:40
Af Jacob Mors, MADVOGNEN
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat
Loven siger, at der skal være frit valg på madservice. Det har der ikke været i Helsingør Kommune længe.

arrow Læs også: Vi arbejder på at fremme frit madvalg for ældre

MADVOGNEN har i mere end et år presset på for at få Helsingør Kommune til at leve op til sine forpligtigelser.

Byrådet indførte på den foranledning det såkaldte fritvalgsbevis i efteråret, som en måde at skabe fritvalg for de visiterede borgere.

Cafe Mai, der er beliggende på Vapnagaard og MADVOGNEN har i samarbejde tilbudt sig som fritvalgsleverandør.

Siden den 18/2 har Cafe Mai dagligt været stand by med frisklavede lækkerier til de visiterede borgere i Helsingør Kommune.

Ikke én borger er endnu kommet igennem kommunens træge og ulogiske proces.

Selvom loven er ret nem at forstå, så fastholder kommunen altså, at de borgere, der måtte ønske at skifte den gaspakkede kølemad ud med varm, frisklavet og lokal mad, alle som en, skal udfylde kommunens fritvalgsbevis, op på cyklen til Gilleleje for at få dokumentet skrevet under hos MADVOGNEN, inden det skal mailes til kommunen, for en eventuel godkendelse.

I nabokommunen, Gribskov, hvor MADVOGNEN også tilbyder frisklavet mad, kan man godt læse loven - og her skal borgeren blot ringe til visitationen for at skifte fra den ene til den anden leverandør.

Helsingør Kommune stritter imod

Kan det skyldes, at kommunen, qva sit medejerskab med Det Danske Madhus, har monopol på madservice i Helsingør?

Ligesom vi må indse, at kul og olie er passé, burde man også gøre plads for nye, spændende, lokalforankrede og bæredygtige løsninger.

Det står i øvrigt beskrevet i loven, at man (kommunen) ikke må lave konkurrenceforvridning.

Jeg har efterhånden talt med mange borgere, der ønsker at skifte til den frisklavede mad, men som ikke har mulighed for at udprinte kommunens fritvalgsbevis, få det skrevet under, og indscanne det, så kommune kan få det i sin mailboks - det er ganske enkelt ikke muligt for 9 ud af 10 borgere, der har behov for madservice.

I Gribskov Kommune har mere end en trediedel af kommunens visiterede borgere været så utilfredse med Det Danske Madhus, at de har skiftet til MADVOGNEN, og ingen er til dato skiftet tilbage igen.

Disse mørketal på kundetilfredsheden kommer sjældent med i undersøgelserne om servicen fra Det Danske Madhus, da man jo ikke medregner de kunder, der faktisk var utilfredse og har fundet andre løsninger.

Når kommunen insisterer på (se bilag herunder), at det skal være besværligt, så må vi jo hjælpe dem.

Derfor tilbyder jeg i hele næste uge at besøge alle de borgere, der måtte ønske at skifte leverandør.

Min søn har lige fået kørekort, og så kan han få lov til at være min chuffør, når vi besøger dem der ønsker at skifte - vi tager alle nødvendige papirer med, så vi kan få klaret kommunens papir-pargraffer med det samme. Borgerne skal bare have besked om, at de selv skal henvende sig pr telefon til MADVOGNEN. Og det er nok ikke Helsingør Kommune, der vil yde den service - selvom det ville hjælpe dem til at opfylde deres forpligtelser jvf serviceloven...

arrow Ældremad: To millioner skal skabe mere valgfrihed
26. november 2018 kl. 11:19 Opdateret: kl. 11:19
arrow Politikere siger nej til nyt udbud af ældremaden
22. november 2018 kl. 09:59 Opdateret: kl. 09:59
arrow Kro eller slagter: Borgerne får nu frit valg til madservice
05. september 2018 kl. 15:22 Opdateret: kl. 15:22