21. august 2018
Selskabet Autonomous Mobility har to typer af selvkørende busser i sin portefølje. Bussen på billedet går under navnet "Arma" og er produceret af franske Navya. Modellen er allerede i rutedrift i bl.a. Sion, Lyon, Detroit og Los Angeles.
Selskabet Autonomous Mobility har to typer af selvkørende busser i sin portefølje. Bussen på billedet går under navnet "Arma" og er produceret af franske Navya. Modellen er allerede i rutedrift i bl.a. Sion, Lyon, Detroit og Los Angeles.
Foto: Free/Pressefoto/autonomous Mobility
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fremtidens trafik er grøn - og til deling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fremtidens trafik er grøn - og til deling
Debat Helsingør - 06. august 2018 kl. 22:21
Af Julie Herdal Molbech, folketingskandidat, Alternativet
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat
I Nordsjælland er det ofte svært at komme fra A til B uden at eje en bil. For eksempel hvis du er ung i Helsingør, du har været i byen - og har fået noget at drikke. Nu vil du gerne hjem - med hvordan? Natbussen findes ikke. Og der kører heller ingen tog om natten, hvis du bor nord for Helsingør. Så nogen må hente dig i bil - eller du kan tage en taxa, hvis du har råd.

Det er jo uholdbart i længden! Det belaster klimaet, når der kører benzin- og dieseldrevne biler rundt. Plus, at det er irriterende at være afhængig af andre. I stedet skal vi tænke i fælles, grønne løsninger, der tager flere passagerer med af gangen.

Udviklingen er på vej: Vi kan snart transporteres i eldrevne og selvkørende biler og droner - så det er på tide, at vores dialog om fremtidens trafik tager skridtet videre i den retning. Også når vi taler om fx fast HH-forbindelse, luftforurening osv: Fremtiden byder på smartere og mere klimavenlige løsninger end flere personbiler!

I Ålborg er de fx allerede i gang med at binde nogle boligområder sammen via en lille selvkørende, eldrevet bus. Hvad med om Helsingør Kommune tænkte i samme baner: Vi kunne fx have en selvkørende bus, der transporterede børn og unge til Multiparken og svømmehallen i dagtimerne - og sikkert hjem fra en bytur om natten.

Lovgivningen på området er stadig i sin vorden - men vi kunne gå foran og lade fx Helsingør, Gribskov, Halsnæs eller anden kommune være en eksperimental-zone for selvkørende enheder. Under sikre og trygge forhold - og i begyndelsen med en 'steward' om bord, så vi kan vænne os til fænomenet.

Lad os tænke fremtidens trafik grøn og til deling - så kan vi nemlig hjælpe både klimaet og os selv!