18. juli 2019
Flisskib ved Kongekajen 1. nytårsdag. Foto: Andreas Norrie
Flisskib ved Kongekajen 1. nytårsdag. Foto: Andreas Norrie
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: En læsers tanker om flisskibe på Kongekajen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En læsers tanker om flisskibe på Kongekajen
Debat Helsingør - 04. januar 2019 kl. 10:18
Af Ignacio H. Peña G., Nordvej, Helsingør
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat:
Har som læser fulgt debatten i avisen og på SN.dk om flisskibene på Kongekajen. Der nævnes forskellige ting, af forskellige mennesker, set fra forskellige vinkler. Fint.

arrow Læs også: Museumsmand vil af med flis-skibe

Men jeg har lagt mærke til, at i ingen af de ovenstående artikler nævnes de konsekvenser der er til at forvente, når disse skibe kommer, åbner de kæmpe læsse-luger og vinden tage fat på (vi ved, der altid blæser i Helsingør) de fine flis-partikler specielt, når de store kran-maskiner skovler tonsvis i hvert bevægelse og vinden spreder det fine støv på alle biler, huse, vande, -og i menneskernes lunger!

Og det kan ikke undgås, da Helsingørs byplan, bevirker, at der opstår en naturlig 'luftkorridor' der får fat på alt i luften og spreder det ind i kvarteret,

men først kommer der de partikler fra diesel-maskinerne fra skibene (som skal være tændt for at betjene al det interne maskineri og balast-kontrol, etc.), som spredes over Helsingør. Uanset hvor vinden kommer fra, da geografien, som bekendt, gør at vinden danner en turbulens i denne spids af Nordsjælland.

Som vi ved færgerne har været meget kontrolleret af myndighederne for at reducere deres udledning så meget som muligt. Trods alt, er det derfor, at der er kommet en ændring på en færge fra Diesel til EL. Ikke?

Hvorfor jeg spørger mig selv, hvor præcis er miljøgevinsten hen? - Ud over den politiske gevinst, of course...

Har nogen af jer og de politiker der gav tilladelse været i Hundested, og opleve, had der sker ved hvert tømning af et skib?. De burde. For Det er ikke rart. Og det er et sted, hvor det er planlagt til det. Infrastrukturen er tilpasset, og afstanden til byen er lidt bedre placeret i forhold til husene, end her, midt ind I Helsingør byen. Hvor der ikke er en 'buffer-zone' som den man ser i Hundested.

Der blev foretaget store investeringer ved oprettelsen af en 'turist-magneten' Kongekajen og Kulturhavnen.

Blev den infrastruktur der er der nu, beregnet til at modtage 25 fliseskib, som betyder..., hvor mange lastbiler per fliseskib, frem og tilbage?

6x60 lastbiler - frem og tilbage. Som skal tømme de skib som kommer, fra hvem ved, hvilket land, hvor miljøkontrollen er dårligere end i Danmark? – Der snakkes om at flisen skal undersøges, men, hvad med selve skibet?

– Hvad med det antal maskiner der skal køres ind, hver gang, før det er overstået?

Og ALLE skal nu køre ind mellem de allerede lastbilbelastet veje, og som allerede kører frem og tilbage til og fra færgerne, og som forpester allerede vores central vejnet i byen.

Det er ikke godt nok med, at bare fordi nogen gamle mænd 'med stærk nostalgi' og gode politiske positioner har syntes, der er 'mægtig smart' at placere en mudret lastbil midt over spisebordet, bare fordi det har engang været et arbejdersted og et værft... eller er det?

– De kunne havde tænkt sig om, INDEN der blev bygget om til at huse spisesteder, teater, museer, festivaler, og ceremonier, og koncerter i det åbne, lige ved kajen.

(Forkortet af redaktionen)

arrow Flis-skibe er ren win-win
23. december 2018 kl. 08:36 Opdateret: kl. 14:09
arrow Bestyrelse siger ja til at modtage 25 flis-skibe
19. december 2018 kl. 10:30 Opdateret: kl. 10:30
arrow EL vil bremse lastbiler med flis
18. december 2018 kl. 04:01 Opdateret: kl. 08:39