18. oktober 2021
En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg betyder udvikling og fremgang.
En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg betyder udvikling og fremgang.
Foto: Arne Magnussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: En fast HH-forbindelse betyder udvikling og sammenhæng

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En fast HH-forbindelse betyder udvikling og sammenhæng
Debat Helsingør - 04. september 2014 kl. 10:27
Af Benedikte Kiær, borgmester (K)

Debat

Helsingør: Jørgen E. Hansen, Niels-Erik Nielsen og Erik Stubtoft efterlyser her på siderne konkrete svar på, hvad jeg mener om en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Selv er de tre herre uafklarede, skriver de.

arrow Læs også: Brug dog det, I allerede har

Jeg kan oplyse, at jeg er ganske afklaret.

Jeg tror på udvikling, samarbejde og synergi-effekt på tværs af sundet.

Og når I spørger mig, så mener jeg ikke, at vi skal vende ryggen til omverdenen - for dermed vender vi også ryggen til udviklingen, og det mener jeg ikke, at vi har råd til i Helsingør Kommune.

Som borgmester i Helsingør Kommune er det min pligt, sammen med resten af Byrådet, at skabe så gode rammer og vilkår for, at vi kan følge med udviklingen.

I Helsingborg bor der ca. 130 000 indbyggere, og her ser man gerne, at Helsingør og Helsingborg bliver en mere sammenhængende by. En fast forbindelse vil understøtte det mål.

En fast forbindelse vil nedbringe transporttiden mellem de to byer til fire minutter i tog. På den måde kommer Helsingborg lige så tæt på Helsingør, som Snekkersten er i dag.

En fast forbindelse vil gøre det helt naturligt at rejse mellem HH-byens to bydele. Langt flere vil se job på den anden side af sundet som en reel mulighed, når transporttiden bliver reduceret så markant.

En fast HH-forbindelse vil højst sandsynligt også medføre bedre forbindelser til København, her tænker jeg især på Kystbanen, og det vil uden tvivl gøre Helsingør mere attraktiv at flytte til- både for borgere og for erhvervsliv.

Stubtoft, Nielsen og Hansen efterlyser konkrete svar på, hvor mange arbejdspladser vi vil få med en fast forbindelse. Det er imidlertid ligeså let at give svar på, som det er for dem at give mig svar på, hvor mange arbejdspladser vi er gået glip af, fordi vi ikke har en fast forbindelse, eller hvor mange arbejdspladser vi har mistet under krisen, fordi vi ikke har en fast forbindelse.

Jeg synes de herrer skal slippe den reaktionære tilgang til udvikling- og stemple ind i det 21. århundrede.

arrow Scandlines i ny Jyllands-rute ?
23. oktober 2014 kl. 11:37 Opdateret: kl. 11:37
arrow Hvad mener De Konservative egentlig om en fast HH-forbindelse ?
01. september 2014 kl. 11:04 Opdateret: kl. 11:04
arrow Spørgsmål om HH-forbindelse til Peter Poulsen (S)
23. juli 2014 kl. 12:03 Opdateret: kl. 12:03
Rejser du til udlandet i år?