24. april 2018
Jørgen Bodilsen mener, at antallet af Djøffere er steget for meget i Helsingør Kommune.
Jørgen Bodilsen mener, at antallet af Djøffere er steget for meget i Helsingør Kommune.
Foto: Andreas Norrie
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Djøfifiseringen af kommunen!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Djøfifiseringen af kommunen!
Debat Helsingør - 16. april 2018 kl. 20:51
Af Jørgen Bodilsen, Karin Claudia Steinberg, medlemmer af Enhedslisten
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat
Enhedslistens forslag i byrådet om at se på den udvikling, der er sket i kommunen, hvor antallet af ansatte embedsmænd (DJØFér) er vokset markant modsat ansatte med de »varme hænder«, fik en hård medfart af de øvrige partier, hvilket kan undre.

I DJØF´s medlemsblad april tager man problemet op. En undersøgelse når frem til, at jo flere DJØF-ansatte, der er ansat i en kommune, jo længere bliver dagsordenerne til byrådsmøderne. En af forskerne bag undersøgelsen udtaler: »Men vores forskningsresultat udelukker ikke, at kompleksiteten af de enkelte sager er vokset som følge af det djøfifiserede embedsværk, så kommunalpolitikerne reelt ikke længere ved, hvad de træffer beslutninger om. Det sidste kan vores analyser ikke kaste lys over.«

Det er måske i virkeligheden det, der er problemet? På trods af regering efter regering snakker om forenkling og afbureaukratisering, bliver lovgivningen mere og mere indviklet, kompleks og uforståelig.

Der foregår for tiden en debat om reglerne for tildeling af førtidspension. Alle kommuner hævder, at de følger lovgivningen. Men resultatet er, at det er lettere at få tildelt førtidspension på Bornholm end i København. Hvordan træffes beslutningen om, hvilke fortolkninger, der skal lægges til grund for tildelingerne? Kommunalpolitikerne må stole på, at embedsværkets fortolkninger er rigtige. Men embedsværket skal jo også sørge for at kommunens budgetter overholdes. Der en økonomisk gevinst for kommunen på mellem 37.000 og op 60.000 indbyggere, så længe den der søger førtidspension forbliver på kontanthjælp. Man kan få den tanke, at det er en form for »kassetænkning«, der giver forskellene mellem kommunerne.

Spørgsmålet er, om kommunalpolitikerne også kan overskue, når de vedtager et budget, at de så også beslutter, de hvordan tildelingen af førtidspensioner måske fortolkes.

Kompleksiteten og inddviklet og til tider uforståelig lovgivning er en trussel mod vores demokrati, når en politiker skal gennemgå og overskue en 500 siders dagsorden til et byrådsmøde, der som regel udsendes kort tid før et møde.