13. juni 2021
Peter Pejtersen, talsmand for borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen. Foto: Presse
Peter Pejtersen, talsmand for borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen. Foto: Presse
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Klimarådet giver HH-forbindelse et ekstra minus på ca. 3 mia. kr.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Klimarådet giver HH-forbindelse et ekstra minus på ca. 3 mia. kr.
Opdateret 21. marts 2021 kl. 10:44
Debat Helsingør - 21. marts 2021 kl. 10:40
Af Peter Pejtersen, talsmand for Borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen

Hele verden forsøger at begrænse CO2-udledningen. Det betyder, at CO2-udledningen, tages med, når man beregner samfundsregnskabet af store anlægsprojekter som HH-forbindelsen. Derfor er CO2-udledningen også medregnet i "Samfundsregnskabet", som er et afgørende argument for at prioritere et trafikprojekt frem for et andet, og dermed også for, om HH-forbindelsen er realistisk.

arrow Læs også: DEBAT: Læs HH-brevet Jan

Når først tunnelerne er anlagt, vil den øgede trafik udlede 40 kiloton ekstra CO2 om året. Denne CO2-udledning er i den Strategiske analyse, som er foretaget af Vejdirektoratet og det svenske Trafikverket, beregnet til 200 mill.kr.

Man kan "købe" CO2-kvoter til 1500 kr. pr. ton CO2-udledning. Klimarådet har derfor anbefalet, at man beregner CO2-virkningen med 1500 kr. pr. ton CO2-udledning. Transportministern har nu krævet, at man også regner med de 1500 kr. pr. ton.

Af de bagvedliggende dokumenter/beregninger fremgår, at der med de 40 årlige kiloton skal medregnes 800 mill.kr. eller en forøgelse på 0,6 mia.kr.

Samtidig kan det oplyses, at man i "Samfundsregnskabet" for HH-forbindelsen slet ikke har medregnet det meget betydelige CO2-udslip, som anlæggelsen af HH-forbindelsen genererer.

Den Strategiske analyse forudsætter, at anlæg af HH-forbindelsen vil udlede 1400-2000 kiloton. Eller en pris efter Klimarådets takst på 2,1-3,0 mia. kr. .

Klimarådet og Transportministeren har altså lige gjort HH-forbindelsen 2,7-3,6 mia. kr. "dyrere". Dermed er den samfundsøkonomiske lønsomhed forsvundet som dug for solen.

Det skal tilføjes, at der ikke er enighed mellem Folketingets partier om, at følge Klimarådet.

Endelig skal det med, at den forøgede CO2-udledning vil ske i Danmark, mens Sverige vil få en lidt mindre CO2-udledning end i dag. Trafikken flytter jo fra Sveriges vestkyst til Danmarks mest befærdede motorveje.

Anlæg af HH-forbindelsens vej- og togtunnel vil udlede 1400-2000 kiloton CO2.

arrow DEBAT: Bjørn Cronquist manipulerer
05. maj 2021 kl. 08:07 Opdateret: kl. 16:03
arrow DEBAT: »Stop HH« optræder som en elefant i en glasbutik
03. maj 2021 kl. 13:29 Opdateret: kl. 13:29
Hvor langt tror du Danmark når ved EM