13. april 2021
Den planlagte A-buslinje kan ikke sammenlignes direkte med andre A-buslinjer i større byer, mener læseren, som er trafikplanlægger.
Den planlagte A-buslinje kan ikke sammenlignes direkte med andre A-buslinjer i større byer, mener læseren, som er trafikplanlægger.
Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Udsæt ny busplan

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Udsæt ny busplan
Debat Helsingør - 17. februar 2021 kl. 16:45
Af Kai Thaarslund,trafik- og byplanlægger

Åbent brev til byrådet i Helsingør Kommune

arrow Læs også: DEBAT: En sort dag for busdriften i vores kommune

By-, Plan- og Miljøudvalget har på møde 11. februar 2021 på baggrund af offentlig høring indstillet, at Movias forslag til nyt tilpasset busnet igangsættes i december i år.

Uanset at det fremgår af høringen, at det nye busnet betyder store forringelser for mange brugere af den lokale kollektive trafik.

Høringen har således ikke medført nogen nævneværdige ændringer af Movias forslag. Stort set alle fremsatte ønsker er afvist.

Derfor mener jeg, at forslaget til nyt busnet bør tages op til revision, og at der i mellemtiden fortsættes med det nuværende busnet, jævnfør punkt 4 i forvaltningens beslutnings-dokument til udvalget:

"Hvis Byrådet ikke vedtager et nyt tilpasset busnet, vil det nuværende busnet fortsætte med følgende tilføjelser fra december 2021:

o Øget aften- og weekend-drift på 347, vedtaget ved budgetforhandlingerne 2021-202,4

o Buslinje 802 ændres til 15-minutters drift på hverdage i myldretiderne, 30-minutters drift øvrig tid i dagtimerne på hverdage og lørdage, samt timesdrift derudover. Vedtaget ved budgetforhandlingerne 2020-2023".

I forbindelse med en revision af Movias forslag vil jeg anbefale, at A-buslinjen ændres som vist på vedlagte plan: Alternativ 5 (høringssvar nr. 16).

Herved opretholdes den nuværende direkte forbindelse mellem de store boligområder i Helsingør Nordvest og Prøvestencentret.

A-buslinjen i Alternativ 5 har nøjagtig samme længde som A-buslinjen i Movias forslag, idet sløjfen omkring Prøvestencentret med videre jo kun gennemkøres én gang pr. dobbelttur.

På Prøvestensvej foreslås oprettet et nyt stoppested ud for det kommende sundhedshus for at minimere gangafstanden til dette.

A-buslinjen i Alternativ 5 betjener ikke Snekkersten Station.

Det gør A-buslinjen i Movias forslag. Men derved får den et voldsomt krøllet forløb - væsentligt mere krøllet end A-buslinjerne i Ringsted, Roskilde og Køge, hvis succes Movia henviser til.

arrow Corona-usikkerhed udskyder ikke nyt og anderledes busnet
13. februar 2021 kl. 04:16 Opdateret: kl. 15:30
arrow Nu skal stor busomlægning sættes i gang - eller udskydes
11. februar 2021 kl. 05:40 Opdateret: kl. 17:09
arrow Nyt og helt anderledes busnet er sendt i høring
10. oktober 2020 kl. 11:12 Opdateret: kl. 11:12
Lars Løkke starter nyt parti i midten af dansk politik. Kunne du finde på at stemme på hans parti ved næste folketingsvalg?