27. juli 2021
Jeg ønsker på ingen måde heller et gravearbejde i Egebæksvang ? og det mener jeg vi skal have gjort regeringen og Folketinget helt klart, skriver borgmester Benedikte Kiær(K). Foto: Allan Nørregaard
Jeg ønsker på ingen måde heller et gravearbejde i Egebæksvang ? og det mener jeg vi skal have gjort regeringen og Folketinget helt klart, skriver borgmester Benedikte Kiær(K). Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Nej tak til gravearbejde i Egebæksvang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Nej tak til gravearbejde i Egebæksvang
Debat Helsingør - 27. februar 2021 kl. 06:51
Af Benedikte Kiær(K), borgmester

Kære Anne Christine Helms. Tak for dit indlæg i lørdagsavisen (20/2) - og tak for din bekymring for vores fælles omgivelser. Jeg deler din begejstring både for vores smukke købstad, Helsingør, for de omkringliggende bysamfund og for den rige natur, der omgiver os. Alt det skal vi værne om. På en gang bevare og udvikle.

arrow Læs også: DEBAT: Vejtunnel er dyrere end togtunnel

Når det handler om en mulig ny fast forbindelse mellem Sverige og Danmark, forstår jeg godt bekymringen - og jeg er heller ikke ubekymret selv. Ja, der er fordele ved en fast forbindelse når det f.eks. gælder arbejdsmarkedet, det lokale erhvervsliv, turisme og uddannelse. Men der kan være ulemper, hvis den faste forbindelse ikke bygges på den for Helsingør Kommunes bedst mulige måde. Og det er de ulemper, vi skal sætte fokus på.

Når de to landes regeringer har valgt at undersøge en fast forbindelse, er det for mig at se utrolig vigtigt, at vi præger eventuelt videre undersøgelser. Derfor er byrådet gået ind i sagen og har valgt dels at skrive direkte til regeringen med Helsingør-input, dels at få arrangeret borgermøde (via skype d. 2/3) med repræsentanter fra Vejdirektoratet - som står for den strategiske analyse i Danmark - hvor man kan få svar på spørgsmål og i det hele taget få mere viden om, hvad der er i analysen. På mødet vil Vejdirektoratet bl.a. kunne fortælle - som de fortalte byrådet for nylig - at undersøgelsen handler om en boret vej-tunnel dybt under både stranden ved Skotterup, Egebæksvang, Flynderupgaard osv., der først kommer op af jorden på marken mellem Lille Nord og motorvejen. Analysen er på ingen måde gået i dybden med en sænketunnel, men kun kommet med nogle vurderinger og få beskrivelser, og her har jeg det som dig: Nej tak til en sænketunnel! Udover at en sænketunnel vil have miljømæssige konsekvenser, så vil en kombineret bane og vejsænketunnel fuldstændig isolere Helsingør.

Ligesom dig siger jeg nej tak til en sænketunnel ligesom jeg heller ikke ønsker Ring 5. Jeg ønsker på ingen måde heller et gravearbejde i Egebæksvang - og det mener jeg vi skal have gjort regeringen og Folketinget helt klart. Endelig skal vi have kigget nærmere på den togforbindelse, der er undersøgt, for at se om ikke vi - med danske briller i hvert fald - kunne se en lidt mere værdifuld model for os, hvor Helsingør blive knudepunkt for videre forbindelser nordpå. Den slags skal vi samle op på efter borgermødet den 2. marts.

arrow DEBAT: Lad os stå sammen og bevare vores by
18. marts 2021 kl. 07:04 Opdateret: kl. 15:41
arrow HH-forbindelse på Borgen: Dét mener Transportudvalget
18. marts 2021 kl. 05:01 Opdateret: kl. 15:18
arrow Sydsvenske byer drømmer om nye tunneler over Øresund
17. marts 2021 kl. 09:37 Opdateret: kl. 09:38
De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?