10. juli 2020
Busterminalen ved Helsingør Station.
Busterminalen ved Helsingør Station.
Foto: Andreas Norrie
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Kollektiv transport - se fremad

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Kollektiv transport - se fremad
Debat Helsingør - 18. maj 2020 kl. 10:01
Af Jørgen Busch, jurist og serviceøkonom, Helsingør
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Mange oplysninger kommer frem til offentligheden. Movia fremlægger gennem Region Hovedstadens Trafikudvalg scenarier, som viser, at der planlægges økonomiske besparelser pga. andre prioriterede trafikinvesteringer, faldende billetindtægter og at de og kommunerne har en stadig kamp for at få deres plan for den kollektive transport til at hænge sammen. Konsekvensen er, at der kommer endnu færre passagerer i den kollektive transport.

arrow Læs også: Millioner mangler i det lokale busregnskab

Vi forbrugere kan således konstatere, at allerede med de planlagte økonomiske besparelser vil der komme færre passagerer i den kollektive transport og at der forventelig vil komme yderligere afledede effekter, som betyder, at der vil komme endnu færre passagerer.

Udviklingsmålet - visionen - for den kollektive transport i region og kommuner må være at få flere til at bruge den kollektive transport i regionen, bredt og på tværs, også i de tyndt befolkede dele af vores region. Målet må være at satse på, at skabe helhed og sammenhæng og forbedre den kollektive transports fremkommelighed og kvalitet.

Man kan nå udviklingsmålet ved at tilbyde et godt og brugbart produkt og kampagner, målrettede markedføringstiltag, af traditionel markedsføring kan anvendes reklamer, brochurer, avisannoncer, reklameindslag i TV2 Lorry, reklamefilm og events, af digital markedsføring kan anvendes Facebook, Instagram, cookies og SEO (Search Engine Optimising) ligesom indholdsmarketing - content marketing ville være et godt tiltag.

Derfor finder jeg stadig, at der er behov for større, samlede trafik-, infrastruktur-, kollektiv transport- og mobilitetsanalyser, som indarbejdes i kommunernes planlægning og hvor der også inddrages brugersynsvinkler, borgerinddragelse og holdes borgermøder og udarbejdes en komplet trafik- og mobilitetsplan med helhed og sammenhæng og hvor der afsættes den nødvendige økonomi i staten, hos Movia, i Region Hovedstaden og lokalt i primærkommunerne.

Sommerpakken giver 50% rabat på entré til mange oplevelser som f.eks. museer. Benytter du dig af de gode tilbud ?