30. oktober 2020
Billede
Foto: Camilla Bergsagel Nielsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Kollektiv transport - hvorfor halve løsninger ?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Kollektiv transport - hvorfor halve løsninger ?
Debat Helsingør - 17. august 2020 kl. 13:17
Af Jørgen Busch, Stad & Egns trafik, infrastruktur, kollektiv transport og mobilitetsgruppe

En stor mundfuld med Movia busanalyse, gennemgang af nuværende trafiknet, trafiktælling, konsekvenser ved ingen ændringer, forslag til nyt trafiknet, bedre busbetjening, strategisk trafiknet og effekter og økonomi.

arrow Læs også: Nyt og helt anderledes busnet er sendt i høring

Helsingør Kommune er blot en lille spiller i det store kollektive transportnet. Vi har adgang til 3 togstrækninger mod hhv. København, Hillerød og Gilleleje, 3 bybuslinjer, 2 servicebuslinjer, 6 oplandslinjer og 2 regionale linjer.

Vi kan få god inspiration til sikring af passagertallet og indtægter i Køge, Hillerød og Roskilde.

Vi kan se at Helsingør Kommunes kommunale tilskud er 14,5 % lavere end Køges og antallet af buspassagerer pr. indbygger er markant lavere end i Køge, Hillerød og Roskilde.

Hvad er det så der trænger til et servicecheck ?.

Movia kommer med en gennemgang og et forslag til ændret udnyttelse af de 3 bybuslinjer, de 2 servicebuslinjer og en enkelt oplandslinje, som nu drøftes lokalpolitisk.

Min væsentligste anke er, at der ikke i højere grad skeles til sammenligningskommunerne Køge, Hillerød og Roskilde og at der ikke ses samlet på hele vores kollektive transport, de 3 togstrækninger vi har adgang til, det fulde potentiale i bybus- og servicebuslinjerne, på alle 6 oplandslinjer og de 2 regionale linjer, nytænkes og "tages visionsbrillerne på".

Personligt kunne jeg også se en stor fordel ved kampagner og intensiveret markedsføring af den kollektive transport, at vores oplandslinjer 353 og 388 sikres adgang til Kokkedal busknudepunkt og den regionale linje 390H sikres adgang til Helsinge busknudepunkt, og at der sikres en bedre udnyttelse af busknudepunkterne ved Helsingør station, Prøvestenen, Espergærde station og Ålsgårde/Hornbæk station.

Som tidligere nævnt, skal jeg endnu engang pege på brugersynsvinkler som kan kvalificere de lokalpolitiske beslutninger. Hvorefter der kan udarbejdes en komplet trafik- og mobilitetsplan med helhed og sammenhæng og hvor der er afsat den nødvendige økonomi.

arrow DEBAT: Busplan i høring - en håbløs opgave
20. august 2020 kl. 18:57 Opdateret: kl. 18:57
arrow Grønt lys: Nyt busnet er på vej i høring
20. august 2020 kl. 09:53 Opdateret: kl. 09:53
arrow Her er planen for et nyt kommunalt busnet
14. august 2020 kl. 04:24 Opdateret: kl. 16:24
Bliver du påvirket af overgangen til vintertid?