13. juni 2021
Hvis man vil have mindre tung trafik på Kongevejen og Flynderborgvej, så findes der andre - og billigere - løsninger end en HH-tunnel.
Hvis man vil have mindre tung trafik på Kongevejen og Flynderborgvej, så findes der andre - og billigere - løsninger end en HH-tunnel.
Foto: Andreas Norrie
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: HH-forbindelsen og transportudvalget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: HH-forbindelsen og transportudvalget
Debat Helsingør - 24. marts 2021 kl. 05:51
Af Jan Horn Petersen, Snekkersten

Tak til amtsavisen for den gode dækning og opfølgning på problematikken omkring en evt. fremtidig HH-forbindelse. Lokalavisen bliver stadig bedre til at følge debatten rundt omkring i Nordsjælland og fint når det så også følges op af jornalistiske artikler som den om holdningen til HH-forbindelsen i folketingets transportudvalg.

arrow Læs også: DEBAT: Læs HH-brevet Jan

Tidligere transportminsiter Ole Birk Olesen er her at den opfattelse at vejforbindelsen er en god investering, vistnok primært forbi det sparer tid og kilometer? Den tidligere minister har imidlertid ikke ret når han hævder at forbindelsen fjerner noget trafik fra det belastede København, snarere tværtimod. Øget (last)biltrafik sydfra skal jo netop ledes igennem København og tilmed opererer rapporten med at lede trafik bort fra Øresundsbroen. Med det resultat at der her opstår et årligt underskud på 450 mill.kr. årligt som sjovt nok ikke er medtaget i regnestykket, men som i realiteten bidrager til et samlet underskud på projektet.

Henrik Møller fra Socialdemokratiet fortæller at han overordnet går ind for en fast forbindelse fordi skulle give kommunen nogle muligheder og undgå at Helsingør bliver en blindtarm i Nordsjælland. Sidstnævnte giver efter min opfattelse ikke mening, da en biltunnel jo vil lede biltrafikken udenom byen og sandsynligvis føre til at færgerne med 700 tilknyttede arbejdspladser bliver nedlagt og så bliver der for alvor dømt blindtarm.

Hvis man som helsingoraner ønsker at begrænse antallet af lastbiler på Kongevejen, -og det bør ske-, så kunne man i stedet sænke priserne på Øresundsbroen, som fortsat har stor uudnyttet kapacitet, og på forskellig vis lede trafikken den vej over. Det ville være betydeligt billigere end det monstrøse projekt og skabe mindre trafik i København og Nordsjælland.

Også interessant at læse om de alternative svenske forslag, især en boret tunnel i forbindelse med Øresundsbroen, som kunne medvirke til at fordoble godstrafikken på tog over Øresund og måske kobles til planer om oprettelse af en ny superbanegård ved Ny Ellebjerg? Diesellastbiler er næppe fremtidens transportmiddel og måske skulle avisen også undersøge nøjere, hvordan transportsektoren egentlig ser på fremtidens trafik i Nordsjælland?

arrow DEBAT: Bjørn Cronquist manipulerer
05. maj 2021 kl. 08:07 Opdateret: kl. 16:03
arrow DEBAT: »Stop HH« optræder som en elefant i en glasbutik
03. maj 2021 kl. 13:29 Opdateret: kl. 13:29
Hvor langt tror du Danmark når ved EM