13. maj 2021
#1735256
Foto: Vejdirektoratet/Trafikverket
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: HH-forbindelsen - et utidssvarende projekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: HH-forbindelsen - et utidssvarende projekt
Debat Helsingør - 20. april 2021 kl. 13:06
Af Jan Horn Petersen, Strandvejen, Snekkersten

Det ser efterhånden, og forhåbentlig, ud til at planerne om en HH-forbindelse bliver parkeret i forbindelse med de igangværende infrastrukturforhandlinger i folketinget. Projektet figurerer i hvert fald ikke på regeringens udspil til forhandlingerne og lobbyorganisationen HH2030 og Greater Copenhagen står tilsyneladende alene med deres ønske om at gå videre med en forundersøgelse.

arrow Læs også: DEBAT: Læs HH-brevet Jan

Greater Copenhagen kom på et tidspunkt med et udsagn om at »...vejmyndighedernes rapport er meget konservativ og at udgifterne er sat for højt«. Desværre fremstår dette udsagn helt udokumenteret, så det er ikke rigtig til at vide hvad der skal forstås ved konservativt her, endsige hvorfor udgifterne er sat for højt? For mig at se peger det snarere i den modsatte retning, altså at et mere tidssvarende regnestykke med CO2-afgifter, som anbefalet af Klimarådet, ville hæve prisen betragteligt.

Greater Copenhagen vægter i øvrigt i deres Trafikcharter, opdateret i februar måned 2020, bæredygtig mobilitet og i så henseende peges der på at en øresundsmetro imellem København og Malmø »...kan bygges uafhængigt af om en HH-forbindelse er besluttet.« Højhastighedstogbaner omtales som en anden hovedprioritet og det angives som et mål at overflytte » ..gods- og persontransport fra vejtransport til mindre belastende miljøformer« og at »fremtidige intermodale jernbaneterminaler og erhvershavne skal forbedres.

Og hvordan harmonerer det så lige med den foreslåede forbindelse? Ikke særlig godt, såvidt jeg kan skønne, og endelig skal man ikke glemme at en såkaldt forundersøgelse er ensbetydende med et betinget ja og den koster ikke bare de 17 millioner kr. man foreløbig har spenderet. Forunder-søgelsen til Fehmernprojektet løb således op i over 2 milliarder kroner. Vi holder vejret lidt endnu.

arrow DEBAT: Bjørn Cronquist manipulerer
05. maj 2021 kl. 08:07 Opdateret: kl. 16:03
arrow DEBAT: »Stop HH« optræder som en elefant i en glasbutik
03. maj 2021 kl. 13:29 Opdateret: kl. 13:29
Selvom Danmark har skrottet vaccinerne fra AstraZeneca og Johnson & Johnson, arbejdes der på en model, så man frivilligt kan vælge dem. Kunne du finde på det?