24. september 2021
Kortet viser de særlige jordbundsforhold under Sundet.
gallery icon

Se billedserie

Kortet viser de særlige jordbundsforhold under Sundet.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: HH-forbindelsen - Nej tak!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: HH-forbindelsen - Nej tak!
Debat Helsingør - 13. marts 2021 kl. 10:44
Af Helle Øelund, Danmarks Naturfredningsforening Helsingør

I den strategiske analyse af HH-tunnelforbindelsen står, at denne skal bestå af to borede tunnelrør med en 2-sporet motorvej med nødspor i hvert rør. Diameteren på røret skal være 14 m!

arrow Læs også: DEBAT: Vejtunnel er dyrere end togtunnel

Ifølge en rapport fra Femern-forbindelsen, er en boret tunnel både dyr og forbundet med anlægstekniske risici. På landsiderne skal der beslaglægges meget store områder til udstyr og bortboret jord, og tunnelboremaskiner opererer med størst driftsikkehed i ensartede jordbundsmaterialer.

Som man kan se på de geologiske jordbundsforhold på figuren 4.5 kan det ikke siges at være tilfældet under

Øresund, hvor den geologiske opbygning er vist med et utal af brud-linier (7) og forskellige bundmaterialer. (NB Danmarks at sunket ca. 1,4 km i forhold til Sverige) Ifølge rapporten om Femern Bælt forbindelsen skal en boret tunnel føres lige så langt under havbunden, som dens diameter er, i dette tilfælde altså mindst 15 m. Øresund er på det projekterede sted ca. 30 m dybt. Femern Bælt rapporten konkluderer, at en boret tunnel med det nødvendige tværsnit medfører brug af en teknologi, som endnu ikke er udviklet, og dermed aldrig er afprøvet. Desuden vil der ske indsivning af vand i en dyb boret tunnel; vand som kontinuerligt skal pumpes væk.

Det fremgår af Femern Bælt rapporten, at på grund af manglende boringsteknologi og dybdeforhold, kan man ikke bore en tunnel under Øresund.

Der er i rapporten vist et alternativ, nemlig en sænketunnel, hvor man skal grave/spule en rende, hvori sænketunnel-elementerne kan placeres. Gravematerialet vil sprede sig med den salte bundstrøm til det meste af Øresund ned mod Østersøen.

Øresund har, måske som det eneste danske farvand, ifølge forskere fra både Danmark og Sverige, opnået unikke naturforhold med oprindelig havnatur bla. fordi der har været trawlforbud siden 1930'erne. Den bløde bund på de store dybder (30 m) indeholder bla. Modiolus (Hestemusling)-samfund, som tjener som en global reference for netop denne bundtype, og er dermed med til at begrunde ønsket om at gøre Øresund til marin nationalpark fra både svensk og dansk side.

Kan man tilsidesætte sådanne naturforhold for at bygge en tunnel, hvor havbunden skal graves/spules væk, så disse samfund udryddes, og sedimentet derfra spredes og dermed kvæler andre unikke marine samfund? Sig nej tak til HH-tunneller, og ja tak til en Marin Nationalpark Øresund.

arrow DEBAT: Lad os stå sammen og bevare vores by
18. marts 2021 kl. 07:04 Opdateret: kl. 15:41
arrow HH-forbindelse på Borgen: Dét mener Transportudvalget
18. marts 2021 kl. 05:01 Opdateret: kl. 15:18
arrow Sydsvenske byer drømmer om nye tunneler over Øresund
17. marts 2021 kl. 09:37 Opdateret: kl. 09:38
Stemmer du til kommunalvalget i år?