7. marts 2021
#1050384
Foto: Andreas Norrie
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: En sort dag for busdriften i vores kommune

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: En sort dag for busdriften i vores kommune
Debat Helsingør - 23. februar 2021 kl. 09:21
Af Jørgen Bodilsen, byrådsmedlem(EL)

By- plan og miljø udvalget indstiller Movias forslag til ny busplan til vedtagelse i Byrådet. Jeg stillede dette forslag: "Der skal udarbejdes et nyt forslag ud fra,at der skal være ensartet og sammenhængende busdrift i hele kommunen, med højst 20 minutters interval i byområder".

arrow Læs også: DEBAT: Udsæt ny busplan

Fejlen ved Movias forslag er, at det skaber store forskelle i standarder og bygger, efter min mening, på nogle ret kraftige fejlskøn vedrørende stigning af antal passagerere, og så elsker Movia åbenbart deres provins udgave af A-busser. Nogle ting i planen virker ikke gennemtænkte.

F.eks. den sydlige del af Vapnagaard får otte busser i timen til Kystbanen, fire til Helsingør Station og fire til Snekkersten, mens den nordlige del går fra fire til to.

Ad Agnetevej kører der nu fire busser i timen, to hver vej. For fremtiden vil der køre otte busser. En hver 7 ½ minut forbi Flynderupgård.

Den gamle linje 803 bliver til 353 og har halvtime drift om dagen og om eftermiddagen/weekender går den over til time drift. Sundparken mister 840, Hellebo og stadion får den halve standard af Agnetevej.

I lokalplanen for stadion står der elles: » Når det nye stadion står klar, bør der være tidssvarende busbetjening og ventefaciliteter til stede.« Men der er stadig kun en time drift i aften/weekenderne, brugerne af 803 kunne have håbet på at bedre busbetjening til stadion ville have gavnet dem !.

Så bliver Roskilde nævnt. Nu kan de to byers busdrift ikke sammenlignes. Den helt store forskel er, at i Roskilde da man udarbejdede forslaget til nyt busnet ,fik Roskilde anden pladsen i "Borgerdialog prisen" For at inddrage borgerne fra starten, og fik to såkaldte A-buslinjer. Så Helsingør kan lære meget af Roskilde og første skridt vil være et nyt forslag.

arrow Corona-usikkerhed udskyder ikke nyt og anderledes busnet
13. februar 2021 kl. 04:16 Opdateret: kl. 15:30
arrow Nu skal stor busomlægning sættes i gang - eller udskydes
11. februar 2021 kl. 05:40 Opdateret: kl. 17:09
arrow Nyt og helt anderledes busnet er sendt i høring
10. oktober 2020 kl. 11:12 Opdateret: kl. 11:12
Nu må butikkerne igen åbne dørene op for kunder. Skal du derfor ud og bytte julegaver?