1. oktober 2020
Birgitte Rasmussen(SF).
Birgitte Rasmussen(SF).
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Det borgerne og de pårørende oplever - det oplever de...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Det borgerne og de pårørende oplever - det oplever de...
Debat Helsingør - 11. august 2020 kl. 11:09
Af Birgitte Rasmussen, medlem af SF Helsingør

Heldigvis ydes der for det meste en professionel og omsorgsfuld pleje til vores ældre borgere - det er sådan jeg oplever det, men nogle gange ser vi ting, der slet ikke er i orden. Jeg har kun set små klip fra den meget diskuterede udsendelse fra TV2 om ældreplejen i Århus og Randers... det var mere end rigeligt for mig. Der er intet, der kan undskylde den måde, vi ser nogle ældre blive behandlet - det tror jeg, vi alle er enige om. Forklaringerne kan være mange - dels evindelige besparelser på området - dels uddannelsen af medarbejderne - og dels manglende god ledelse. Dette er alt sammen nogle af forklaringerne - men stadig ikke en undskyldning - for dem er der ingen af. Når jeg løbende - mange forskellige steder - debatterer området, kan jeg se og høre, at der er mange pårørende, der har oplevet lignede forfærdelige situationer - de har prøvet at kontakte ledelse og det politiske niveau ... intet ændres - men de "fejes" derimod af . Og hvorfor?? Ja - det er svært at forstå. Mange steder i det offentlige system synes man, at feedback/kritik fra de pårørende er irriterende - besværligt og man kan have en kultur, der fastholder dette synspunkt... Men det borgerne og de pårørende oplever - det oplever de. Alt for ofte ser "systemet" negativt på kritik - og så skal kritikken "lige ekspederes" med et eller andet embedsmandssvar. Hvis man derimod lyttede til borgere og de pårørende - altså jeg mener lytte med nysgerrighed og oprigtig interesse, uden at gå i forsvar- er der helt sikkert tilbagemeldinger, man kunne blive meget klog af...

I en tid hvor der i den grad tales borger- pårørendeinddragelse, er dette emne ikke særlig synligt indenfor ældreområdet i Helsingør- jeg undrer mig.

Man kunne efterspørge feedback fra borgerne og de pårørende ... feedback med henblik på læring - men den tanke er måske helt vild?

Mener du, at det bliver mere forvirrende og besværligt at følge regeringens corona-retningslinjer?