13. juni 2021
Allan N
Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: 40.000.000.000 kr., til en HH-forbindelse - nej tak

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: 40.000.000.000 kr., til en HH-forbindelse - nej tak
Debat Helsingør - 01. februar 2021 kl. 11:25
Af Marianne Frederik, EL, regionsrådsmedlem i Region Hovedstaden og Allan Berg Mortensen, EL, byrådsmedlem i Helsingør

En bro- eller tunnelforbindelse til biler og tog, mellem Helsingør og Helsingborg, har været diskuteret i årevis. Nu er der kommet en ny rapport, der mener, at en vejtunnel er økonomisk rentabel, da et lån kan betales tilbage over 35-40 år via brugerbetaling. Mens togforbindelsen får tommelfingeren nedad, da det hedder, at det ikke kan lade sig gøre at finansiere via brugerbetaling. Under alle omstændigheder beregner denne rapport, at det hele kommer til at koste 40-45 mia. kr. Og når man kommer i gang sikkert endnu mere.

arrow Læs også: DEBAT: Vejtunnel er dyrere end togtunnel

Det store spørgsmål er, hvorfor er der brug for det? Hvilke konsekvenser vil anlægget få?

Hvorfor kan Øresundsforbindelsen ikke bruges? Kan de nye el-færger ikke klare transporten?

Hvilke alternativer er der?
Flere biler - motorvejsudvidelse?

Vejanlægget tilsluttes syd for Helsingør, og det kan være godt for Helsingør by med færre gennemkørende biler, til gengæld kommer der flere i Snekkersten og flere på Helsingørmotorvejen. Og der kommer tilsvarende færre biler i Sverige, over Øresundsbroen og Amager motorvejen. Trafikberegningerne i rapporten viser, at man regner med 10% flere biler på Helsingørmotorvejen, hvor der i forvejen er omkring 50.000 biler og ofte trængsel. Det må derfor være forventeligt, at der kommer krav om udvidelse af motorvejen eller etableringen af den forkætrede vejforbindelse Ring 5, der er planlagt som transportkorridor igennem Nordsjællands grønne områder. Det er vi i Enhedslisten indædte modstandere af. Der skal findes alternative løsninger, end bare flere biler.

Der er brug for investeringer i kollektiv trafik

Tænk, hvad vi kan få gennemført med færre milliarder for at forbedre kystbanen, lokaltog, S-tog, trafikknudepunkter, ændring af stationer og kombinationsrejser.

Der er rift om de penge, der bliver afsat til infrastrukturprojekter for hele landet. Og vi ved endnu ikke hvor mange milliarder, der afsættes hertil over en længere periode.

Flere politiske partier siger, at HH-forbindelse ikke står øverste på deres ønskeliste. Og Enhedslisten er imod planer, der fremmer bilvæksten.

Vi mener, at der bør laves en samlet plan for hele region Hovedstaden, hvor klimamål og flere pendlere med kollektiv trafik og cykling kan gennemføres.

arrow DEBAT: Lad os stå sammen og bevare vores by
18. marts 2021 kl. 07:04 Opdateret: kl. 15:41
arrow HH-forbindelse på Borgen: Dét mener Transportudvalget
18. marts 2021 kl. 05:01 Opdateret: kl. 15:18
arrow Sydsvenske byer drømmer om nye tunneler over Øresund
17. marts 2021 kl. 09:37 Opdateret: kl. 09:38
Hvor langt tror du Danmark når ved EM