22. oktober 2021
Billede
Foto: Andreas Norrie
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Brug dog det, I allerede har

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Brug dog det, I allerede har
Debat Helsingør - 10. november 2014 kl. 10:33
Af Jens Kirkegaard, arkitekt maa, Espergærde

Debat

Helsingør: Hen over sommeren har vi i Helsingør haft glæde af en række spørgsmål til byrådsflertallet rejst af tre raske socialdemokratiske seniorer, Jørgen E. Hansen, Erik Stubtoft og Niels Erik Nielsen. Det har drejer sig om, hvad der kunne opnås gennem en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. De tre skribenter har imidlertid som svar kun modtaget politiske søforklaringer uden reelt indhold og en historie om kun syv minutters rejsetid.

arrow Læs også: Scandlines i ny Jyllands-rute ?

Ingen har reelt kommenteret de tres bekymringer om, hvad resultatet bliver for Nordsjælland og Helsingør, hvis en forbindelse nummer to ikke kommer i Køge bugt for på den måde at kunne blive knyttet til det nye jernbanenet via Femernbælt og de store internationale motorvejsnet.

Ingen har svaret på spørgsmål om, hvordan en fast Helsingør model med nye jernbaner og ringveje vil ødelægge Kongernes Nordsjælland. Og hvad med støjgrænser for de formentlig kilometerlange malmtog fra Sverige og Norge til d tyske og hollandske smelterier?

Den lokalpolitiske tonedøvhed for de tres ønsker om en åben debat virker mere end ejendommelig, bl.a. fordi byrådsflertallet let kunne argumenterer med hvad man allerede i dag kunne have udrettet i et eksisterende H-H samarbejde - også for at perspektivere dette i en fast sammenhæng, men nej, der kommer ingen visioner eller ideer til et bycenter samarbejde. Der er ellers er nok at tage fat på.

Hvor er politikernes ønsker om at udvikle de eksisterende forbindelser med færgerne fx med billige kvartalskort til de 15.000 pensionister i H-H området. Og udvikle stations-området og færgeterminalen som noget centralt integreret i den kommende midtby plan. Hvad med samarbejde mellem universiteter på begge sider af Øresund, eller en fælles engelsk sproget skole i Helsingør for H-H områdets internationale erhvervsliv. Der skal også tænkes i turistsamarbejde bl.a. målrettet lystfiskere fra nær og fjern som så kunne få glæde af at besøge en helt ny dansk-svensk "Øresund Nationalpark". Ja, sådan kan man blive ved.

Den larmende lokale politiske tavshed om konkrete velsignelser fra en fast forbindelse til Snekkersten, får mig til at tænke på historien om åbningen af Langelandsbroen, hvor det første køretøj efter den royale åbningsceremoni var en flyttevogn væk fra Langeland.

arrow En fast HH-forbindelse betyder udvikling og sammenhæng
04. september 2014 kl. 10:27 Opdateret: kl. 10:27
arrow Hvad mener De Konservative egentlig om en fast HH-forbindelse ?
01. september 2014 kl. 11:04 Opdateret: kl. 11:04
arrow Spørgsmål om HH-forbindelse til Peter Poulsen (S)
23. juli 2014 kl. 12:03 Opdateret: kl. 12:03
Synes du, der skal lægges klima-afgifter på flyrejser?