12. juli 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fuldstændig uforståelig spareplan

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fuldstændig uforståelig spareplan
Debat Halsnæs - 27. april 2020 kl. 12:49
Af Anne Louise Born Sylvest
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Torupgård, Haldvejen 17, Torup, Hundested

Kære Regionsråd i Region Hovedstaden

Stor er forundringen, men allermest bekymringen over den 3. april 2020 at læse artiklen i Frederiksborg Amts Avis: 'Sparekniv mod bus & tog'... med planer om at skære i togdriften på Lokalbanen på strækningen Hillerød - Hundested, således at de mindre stationer kun bliver betjent med timedrift.

Det er fuldstændig uforståeligt, at dette er kommet op som et muligt sted at spare.

Halsnæs kommune er en yderkommune her i regionen. Der er få lokale arbejdspladser, hvorfor den kollektive trafik er alfa omega i en kommune, hvor hovedparten af folk i arbejde pendler ud af kommunen til arbejdspladser i de større byer.

Halsnæs kommune har formået at være en yderkantskommune, der stadig kan tiltrække tilflyttere herunder børnefamilier, fordi der netop er en god kollektiv færdselsåre mod København.

Halsnæs kommune består imidlertid af meget mere end de to største byer Frederiksværk og Hundested. Midt i mellem de to byer ligger landsbyen Torup, der er blevet kåret til årets landsby i 2019, og hvor mange lokale kræfter og initiativer spirer op og realiseres. Byen huser en Lilleskole, en børnehave, en lokal Brugs foruden Danmarks ældste økologiske landsby. Torup er i det hele taget meget andet end en lille plet på landkortet. Den er en af de kun 3 varme zoner i Danmarks landzoner, hvor der sker nettotilflytning i stedet for fraflytning.

Torup oplever netop den tilflytning grundet sit unikke lokalmiljø, men også fordi det rent faktisk kan lade sig gøre at pendle til København inden for en rimelig rejsetid. Antallet er afgange er selvsagt afgørende for, at man vælger den kollektive trafik frem for bilen. Er der ikke tilstrækkeligt med afgange, som passer ind i de fleste familiers i forvejen pressede tidsskemaer, falder incitamentet til at tage offentlig trafik med deraf risiko for øget bilisme, men endnu værre fraflytning.

Der er aktuelt planlagt udbygning af Torup med ca. 100 husstande i den nye bydel Hvideland foruden et ældreboligbyggeri centralt i byen.

Mange beboere i Torup har netop valgt at bidrage til fællesskabet og CO2 regnskabet ved ikke at tage pendlervejen i bil. Det afføder en stor afhængighed af toget for, som nævnt, at komme på arbejde, men også købe fornødenheder udover hvad den lokale Brugs kan klare, komme til tandlægen, på biblioteket, lægen, besøge venner og bekendte etc..

Torup er desuden placeret ca. 3 km fra den lokale kommuneskole, Melby skole. Desværre eksisterer der ikke en sikker skolevej, hvorfor skolebørn på Melby skole bosiddende i Torup er afhængige af togdriften for at kunne komme hjem fra skole på egen hånd. Aktuelt venter skolebørn op til en halv time på næste tog. Det er fuldstændig uholdbart, at skolebørn skal stå alene og vente op til en time på næste tog.

Det samme gælder for "udenbys" skoleelever på Lilleskolen samt børn i børnehaven, hvor flere både børn og forældre tager toget frem og tilbage.

Det skal også nævnes, at det faktisk har været muligt for lokale kræfter at omdanne det ellers tidligere forliste kursuscenter Toruplund til en succesrig efterskole, der også er afhængige af togdriften.

Aktuelt er håbet, at Torup vil kunne danne grundlag for yderligere arbejdspladser, men det håb svinder da voldsomt, hvis togdriften skæres ned til timedrift.

Halsnæs kommune er, som skrevet, en yderkommune, der ikke kan se sig fri af socioøkonomiske udfordringer og lavere uddannelsesniveau sammenlignet med storbykommunerne. Det er derfor altafgørende for de unges fremtid, at de kan motiveres til at tage en uddannelse. Udbuddet af ungdomsuddannelser er qua kommunens størrelse ikke kæmpe stort. Mange unge trækker derfor til bl.a. Hillerød for at påbegynde en ungdomsuddannelse. I den forbindelse er togdriften altafgørende for at opretholde motivationen til at gennemføre uddannelsen. Skæres der i togdriften risikeres der, at mange unge falder fra deres påbegyndte uddannelse og deraf falder helt ud af uddannelsessystemet.

Et andet aspekt ved en kommune med socioøkonomiske udfordringer er, at bestemt ikke alle har råd til en bil og deraf ikke mulighed for blot at udskifte toget med bilen. Kan pendling ikke fungere med den kollektive trafik gr. forringelser i togdriften, er der risiko for jobophør og deraf øget arbejdsløshed i en i forvejen trængt kommune, der i den grad har brug for en aktiv arbejdsstyrke.

Til sidst skal nævnes, at Halsnæs kommune i forvejen har et problem med øget bilisme og deraf kødannelse i myldretrafikken. Et trafikknudepunkt og ophav til lange køer især om eftermiddagen er rundkørslen i Kregme, der aktuelt slet ikke kan rumme det antal biler, der på nuværende tidspunkt kører til og fra Halsnæs kommune. En forringelse af Lokalbanen med kun timedrift på de mindre stationer vil helt sikkert medføre øget biltrafik og deraf endnu længere kødannelse. Folk vil i sidste ende fravælge kommunen som bopæl.

I har nu fået et mindre indblik i, hvor afgørende togdriften er for en lille by i regionens yderkommune. Heroppe gælder det ikke om lige at have misset linje 5A, som der i øvrigt kommer en ny af om 5 minutter. Det handler om, at kollektiv trafik for mange er livsnerven til resten af regionen.

Det er en længere diskussion at diskutere ulighed i regionen, men en forringelse som den forelagte med timedrift på Lokalbanens mindre stationer øger markant uligheden ml. de i forvejen privilegerede storbykommuner og de små landbokommuner i udkanten. Region Hovedstaden er meget andet end København, hvilket også skal tilgodeses i både planlægningen og budgetteringen.

I bedes derfor på det kraftigste genoverveje jeres forelagte besparelse på Lokalbanen. Alt andet vil være at sætte kobbersømmet i Halsnæs kommunes træ. Det vil blive en langsom død, som kommunen vil undergå, når pendlermulighederne forringes i så stor grad.

I bør i stedet bryste jer af, at der i regionen findes en yderkommune, der formår at overleve og stadig være attraktiv for tilflyttere, der tilmed ønsker at bidrage til fællesskabet gennem benyttelse af den offentlige trafik.

På vegne af Torups bekymrede borgere

Sommerpakken giver 50% rabat på entré til mange oplevelser som f.eks. museer. Benytter du dig af de gode tilbud ?