4. august 2021
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Uvidenhed eller sure citroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Uvidenhed eller sure citroner
Debat Halsnæs - 01. juli 2021 kl. 17:36
Af Ole Wedel Nielsen, Gøgevænget 9, Hundested, byrådskandidat for Dansk Folkeparti

Jeg sidder tit i min bil og tæller minutter når jeg når frem til det nye Kregmekryds. Selvom der er lidt kø fra Frederikssundsiden ved 16 tiden, tager det kun en 3-4 minutter, så er man ovre! Glæden er ikke til at tage fejl af, når man tænker på alle de timer man tidligere brugte på at komme igennem den dengang tåbeligt anbragte rundkørsel.

Så jeg læste med stor undren Mogens Nørgaards indlæg, hvor han taler utroligt negativt om det nye kryds. Er han fuldstændig uvidende om de kæmpe køer, der var før ombygningen eller har han spist tre sure citroner inden han skrev indlægget? Det lød som noget det kom fra det privatbilistfjendske parti Enhedslisten!

Jeg er da helt enig med Mogens Nørgaard(MN) i at det bedste ville være en omfartsvej uden om Kregme, til gavn for både beboere og trafikanter. MN glemmer bar at i Gørløse var der plads til omfartsvejen, det vil i Kregme sikkert kræve både ekspropriering af private ejendomme, indgreb i natur/landskab eller måske en bro/dæmning ude i Arresøen! Tilmed vil der så ikke komme mange biler forbi tankstationerne og byens øvrige forretninger, tænk også på det!

Jeg er dog ikke enig med MN i at Dorthe Hvid fra Vejdirektoratet kommer med tåbelige ideer og ”Molboløsninger”. Det er skam udmærkede betragtninger. Jeg mindes en gang hvor trafikken på motorvejene i myldretiden var stærkt generet af de såkaldte ”elefantvæddeløb”, hvor en overhaling med lastbil kunne vare flere kilometer.

Da henstillinger ikke hjalp satte man ganske enkelt skilte med ”overhaling med lastbil forbudt” i myldretiden op. Hvor meget det hjalp vides ikke, men nu er det i hvert fald ulovligt og kan medføre bødestraf. Det samme kunne gøres i Kregme. Sætte skilte op, gerne med lys i, der forbød udkørsel på Hillerødvej i myldretiden morgen og aften. Samtidig en tydelig henvisning til genvejen via Kappelhøjvej til lyskrydset. Resten af dagen er det jo næppe nødvendigt med disse tiltag.

Vi er nok alle glade for vores dejlige Halsnæs. Her er næsten alt hvad vi kan ønske os af natur, skov, strand og dejligt at bo. Naturligvis vil vi gerne have folk til at flytte til kommunen, og ikke mindst få de unge til at ønske sig tilbage, når de har afsluttet deres uddannelse. Derfor skal det også være let at komme frem og rundt på vejene. Halsnæs er og bliver nok også i fremtiden en pendlerkommune, hvor en stor del af befolkningen har deres arbejdsplads uden for kommunen. Lysten til at bosætte sig i kommunen vil dæmpes betydeligt, hvis man skal sidde i kø flere timer om ugen. Nu går det glat igennem med minimale begrænsninger.

Alle trafikale problemer er dog ikke dermed løst. En motortrafikvej fra Kregme til Hillerød, og to spor mellem Kregme og Thorsbakke ville også gavne en del. Så er der motorvejen til Frederikssund og Hillerødmotorvejens forlængelse. Det skal nok komme men lad os nu glæde os over den bedre trafikafvikling i Kregme frem for alt. Jeg håber at det nye byråd vi får efter valget til november vil øge presset på vejdirektoratet til at få gang i yderligere forbedringer.

Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?