3. juni 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Trafikbesparelser: Smalsporet kassetænkning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trafikbesparelser: Smalsporet kassetænkning

DEBAT af Peter Plant, formand Torup Ting

Debat Halsnæs Avis - 06. april 2020 kl. 19:29
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Overskrift på sn.dk 3. april: "Sparekniv mod bus & tog" med blandt andet timedrift på Dyssekilde og Østerbjerg, det vil sige planer om en halvering af togbetjeningen.

Det må vi protestere imod på det skarpeste. Det er et hoved- og perspektivløst forslag, som kun kan være drevet af en meget smalsporet økonomisk kassetænkning. Det er Regionsrådet, som kan beslutte den slags. Det gør rådet forhåbentlig ikke - tværtimod.

Det er Lokaltog/Movia som står for driften. Lokaltog skriver om sig selv at det gerne vil 'Betragtes som en seriøs jernbaneoperatør og infrastrukturforvalter over for myndigheder, ejerkreds, samarbejdspartnere, medarbejdere, passagerer og offentlighed.'

For det skulle vel ikke være Movia, som står bag dette forslag? Movia ejer 75 procent af aktierne i Lokaltog a/s. De øvrige aktier ejes af kommunerne, bla Gribskov, Halsnæs og Hillerød. Lokaltog er således ikke et privat selskab: det skal agere i offentlighedens interesse. I Movias forretningsplan hedder det tilmed, at sigtelinierne frem til 2021 er:

'1. Movia skal skabe fælles retning for kollektiv mobilitet
2. Movia skal arbejde for kollektiv mobilitet overalt på Sjælland
3. Movia skal styrke sammenhængen på tværs
4. Movia skal dele åbne data og viden
5. Movia skal bidrage med innovation.'

Jamen, for Syv Sytten og alle afsporinger. Alle argumenter peger i den modsatte retning af nedskæringer. I Torup og omegn gælder det særligt:
* Skolebørns og efterskolelevers transportbehov
* Bosætning med ny Torup-bydel(e): Hvideland og Seniorbofællesskab
* Trafik/trængsel/pendling og klima

Disse temaer er velkendte. Specielt for os i landdistrikterne. Tør vi minde om at Torup blev Årets Landsby på grund af temaet 'bæredygtighed'? Her spiller togdriften en vigtig rolle.

Der skal være 'dialogmøder' mellem kommunerne og regionens trafikudvalg, forlyder det: mon det kan gøre det? Jeg vil mene at der skal mere til - og jeg forventer at vores politikere vil bringe disse planer til standsning.

Helt lokalt har Torup Ting i øvrigt ved flere lejligheder peget på den øgede trafikmængde på Dyssekilde Station - og på denne baggrund foreslået at hurtigtoget skulle standse her = Tre tog i timen hver vej. Det er blevet afvist med argumenter om det umulige i dette forslag i forhold til 'køreplanen'.

Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?