19. september 2018
Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vi skal bruge resurser og ikke lave flere test!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vi skal bruge resurser og ikke lave flere test!
Debat Gribskov - 07. september 2018 kl. 09:38
Af Allan Nielsen (S), næstformand i udvalget for børn og familie
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat
I forbindelse med forhandlingerne om budgettet i Gribskov Kommune er Venstre fremkommet med et ønske om, at der sættes fokus på talblindhed og ordblindhed.

Et spændende og sympatisk forslag, som jeg dog undrer mig lidt over. Som kommune fattes riget penge. Så hvad er det egentlig, Venstre vil? Handler det om en resursetilførsel til skolerne? Eller handler det om en besparelse på skoleområdet? Det står hen i det uvisse.

For god ordens skyld skal jeg lige minde Venstre om, at der ikke er en forskningsmæssig anerkendt diagnose, der hedder talblindhed. Det er ikke en kendt diagnose, lige som man heller ikke kan lide af fodboldblindhed eller af billedblindhed. Ordblindhed er til gengæld velkendt og har betegnelsen dysleksi. Det er en alvorlig sag og hårdt for de cirka tre til fem procent af befolkningen i Danmark, som lever med denne udfordring. Desuden er det også undersøgt, at cirka 20 procent af alle danskere har læsevanskeligheder.

Som kommune mener jeg, at vi lykkes med at finde og hjælpe de elever på skolerne, der lider af dysleksi, endda meget tidligt i deres skoleforløb. Om vi lykkes med den elevgruppe, som har lidt svært ved at lære at læse og skrive, er da en politisk drøftelse værd. En drøftelse, hvor vi også må spørge skolerne om udfordringerne med eleverne i forhold til at lære at læse og skrive.

For os socialdemokrater er løsningen ikke flere test, prøver og hårdt målstyrede læringsforløb. Det bidrager typisk kun til at udelukke elever fra fællesskaber. Vi er mere optaget af kvalitet i undervisningen - at man modtager den undervisning, som man som elev har et retskrav på, og vi er parate til at tilføre flere resurser til skolerne til læsevejledere og undervisningsforløb efter modellen med Reading Recovery og to lærerordninger samt investering i it-baserede løsninger i undervisningen, netop for at give skolerne mulighed for at arbejde med de elever, der har store udfordringer ved læse- og skriveindlæring, matematik og engelsk.

Skal vi understøtte skolerne i deres arbejde med elevernes grundlæggende færdigheder, kræver det en resursetilførsel, der styrker almenundervisningen.