20. februar 2019
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nedlæggelse af GKU = manglende evne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nedlæggelse af GKU = manglende evne
Debat Gribskov - 23. januar 2019 kl. 18:37
Af DEBAT Af Kjell Nilsson Skovduevej 12, Dronningmølle
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Under henvisning til udvalgsmødet 15.01.2019 i Udvikling, By og Land, hvor blandt andet Grundejerkontaktudvalget blev behandlet, må det påskønnes, at Gribskov Kommunes administration hverken har de fornødne ressourcer eller viljer til at deltage i borger-indragelse eller koordineringsmøder. Samtidig må det også påskønnes, at grundejerforbundenes forankring blandt sine medlemsforeninger hviler på principperne for repræsentativt demokrati og ikke på direkte demokrati. Det vil sige, at de valgte forretningsudvalg for Grundejerforbundene handler i henhold til personlig overbevisning og står til ansvar herfor ved de årlige valg på forbundenes Generalforsamlinger og Repræsentantskabsmøder. Administrationens bemærkning om forbundenes repræsentative berettigelse må således afvises, selvom det naturligvis er givet, at der ikke altid kan være 100 procent enighed i vurderingsspørgsmål, hvilket jo ikke kun knytter sig til grundejerforbundenes virke. Dette princip om repræsentativt demokrati er, i henhold til Danmarks Grundlov, også gældende for de folkevalgte i Folketinget.

Administrationens ønske om at nedlægge GKU under henvisning til bl.a. de mange gentagelser under møderne må opfattes som en erkendelse af administrationens manglende evne til at behandle Grundejerforbundenes fremførte indlæg tilfredsstillende.

Spørgsmål og forslag til Gribskov Kommunes administrative praksis i forbindelse med f.eks. kommunale dispensationer til lokalplaner og tinglyste deklarationer, vej-syn, kontrol med hegnsbestemmelser og fortorvs parkering, miljøkontrol med jorddeponier bliver håndteret med den forvaltnings-retslige myndighedsrolles absolutte minimums krav. De erklærede politiske målsætninger om mere kommunal fokus på servicerollen og borgerindragelse mangler en konkret opfølgende strategiplan.

Jeg vil foreslå, at GKU bør fortsætte med fire årlige møder i henhold til en årlig mødeplan, besluttet af og med deltagelse kun af politiske repræsentanter for Gribskov Kommunes udvalg.

Alternativet til ovenstående må jo være at Grundejerforbundene afholder disse møder fire gange om året sammen og informerer Gribskov Kommune direkte og via de lokale medier.

Administrationens oplæg til den nu trufne beslutning kan læses her:

»Grundejerkontaktudvalgets formål er: 1. at være en bred platform for samspillet mellem grundejerforeninger i Gribskov Kommune og kommunen at medvirke til at kvalificere beslutningsgrundlaget for kommunens politikere 2. at sikre en kontinuerlig dialog med og inddragelse af grundejerforeninger i Gribskov Kommune 3. at udgøre en fleksibel ramme for arbejdet med konkrete temaer og projekter af interesse og relevans for grundejere i Gribskov Kommune. Medlemmer af grundejerkontaktudvalget er repræsentanter for de tre paraplyorganisationer for kommunens Grundejerforeninger. Det opleves ikke, at foraet fungere jf. formålsbeskrivelserne. Det er ofte de samme temaer der sættes på dagsordenen, og som fylder i dialogen hvorved temadrøftelser, ect. bliver marginale. Der kan også være bekymring for at de synspunkter der fremføres ved Grundejerkontaktudvalgets møder, ikke er fuldt repræsentative for alle kommunens grundejerforeninger, da foreninger der ikke er medlem af en af de tre paraplyorganisationer, ikke bliver hørt, Ligeledes kan det tænkes at de synspunkter der fremkommer på møderne, ikke har fuld opbakning blandt alle paraplyorganisationernes medlemmer«.