20. september 2019
Vi ønsker dialog om beliggenhed, tidspunkt og størrelse - tre forhold, som Musik i Lejet ikke ønsker at ændre. Foto: Karl Erik Frederiksen
Vi ønsker dialog om beliggenhed, tidspunkt og størrelse - tre forhold, som Musik i Lejet ikke ønsker at ændre. Foto: Karl Erik Frederiksen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Giv os ånden tilbage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Giv os ånden tilbage
Debat Gribskov - 22. august 2019 kl. 12:03
Af Kristine Roug Lundebjergvej 33 Tisvilde
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Med lokaltilknytning til Tisvilde interesserer det mig, hvilken vej byen bevæger sig. Særligt med børn i daginstitution i byen og overvejelser omkring, om vi skal bosætte os permanent i Tisvilde. Her var så dejligt.

I 2013 havde jeg mit første Musik i Lejet armbånd. Jeg var fan. Det var magisk. Siden er der sket en del. Nogle vil mene, at det er godt og andre, at det er skidt. Der er sket et skift. Det må derfor være væsentligt at forholde sig til, om festivalen i dag bidrager til Tisvildes ånd.

For nylig markerede 17 erhvervsdrivende i byen, at de havde fået nok. Foreningen for Musik i Lejet (MiL) var hurtige med et modsvar:

"Vi har fra starten forsøgt at få ånden af sammenhold, glæde, kvalitet, økologi, musik og samvær med i vores festival - hele Tisvildelejes festival - hele Gribskovs festival."

MiL erkender, at ånden er vigtig. I erkendelsen ligger dog hele problematikken MiL er årsag til og som Tisvilde står i. MiL har forsøgt. Det er en konstatering af, at det ikke er lykkedes at bevare ånden, som de engang tog hånd om. Den er nu væk. Vil vi have den tilbage?

17 butikker råber nu stop. Til trods for de i sommerens løb forsøgte at tilpasse sig omstændighederne. Det er dog ikke ensbetydende med, at butikkerne synes om at tilpasse sig. Det kunne være, at de føler sig magtesløse i forhold til at skabe en anden stemning i uge 29? Det ville være naivt at stable en nonalkohol bar på benene. Lige så vel som det er naivt at tro, at ens manglende flytur ændrer på klimaet. Adfærden får først betydning, når man står sammen, begynder at tale og påvirke andre. Præcis som de 17 erhvervsdrivende nu modigt tør. Vil butikkerne have Tisvilde-ånden tilbage?

MiL er klart en succes inde på pladsen, ellers ville billetter ikke kunne sælges til overpris så let som ingenting. Ingen tvivl om at der er fest. Der er dog to faktorer, i forbindelse med MiLs succes, der er centrale at være ydmyg overfor. Beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed samt timing i den forstand, at festivalen ligger i Tisvildelejes absolutte højsæson. Vil MiL have ånden tilbage?

MiL opfordrer til samarbejde, men MiL inviterer ikke til samarbejde: "Vi bliver i Tisvilde - vi bliver i uge 29 - til gengæld bliver vi hverken større eller mindre, i forhold til de sidste 4 år."

Beliggenhed, tidspunkt og størrelse. Det er de tre faktorer, der kan justeres på for at genetablere ånden. MiL vil åbenbart ikke påtage sig ansvar for at få ånden igen. Hvordan skal ånden, som Tisvildelejes succes er bygget på, så komme igen, så det fremadrettet bliver attraktivt at bosætte sig i byen?