25. maj 2020
Farumgård. Foto: Allan Nørregaard
Farumgård. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fredningsnævnets habilitet er tæt på nul

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fredningsnævnets habilitet er tæt på nul
Debat Furesø - 13. januar 2020 kl. 11:54
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Kresten Bergsøe
Farumgård

Farumgård blev lukket for offentligheden, da vi blev udsat for vold. Furesø kommune politianmeldte os efterfølgende, tabte sagen i Byretten, ankede til Landsretten og opgiver sagen - fordi de igen ville tabe sagen. Forvaltningen forsøger nu at omgå domstolenes afgørelse.

Sagen udstiller et moralsk kollaps i Furesø Kommune og Miljøministeriet. En uhørt parathed til at ignorere god forvaltningsskik, bøje loven, misinformere og direkte omgå domstolsafgørelser. Den udstiller også et byrådsflertal i Furesø med bekymrende villighed til at undergrave grundlovssikrede rettigheder for egne borgere. En række politikere har i forlængelse af kommunens vedtagelse af fredningsforslag for Farumgård givet udtryk for, at vi alle snart får en god løsning. Det gør vi ikke.

Fredningsforslaget er en eskalation af konflikten - på ingen måde en løsning eller et forsøg på at finde en. Forslaget er en direkte omgåelse af domstolenes afgørelse som netop stadfæster, at tilladelsen til den offentlig adgang er trukket tilbage og retten til at gøre det er intakt. Nu forsøger kommunen så at ændre hele fredningens tinglyste aftalegrundlag for den offentlige adgang. Kommunen bruger målrettet naturfredning til at forsøge at gennemtvinge en offentlig adgang til vores hjem, en adgang man har mistet grundet egne svigt.

Forslaget vil genåbne en sti direkte gennem vores private bolig for trafik som kommunen har erkendt og demonstreret den ikke kan eller vil regulere. De alternative stiforslag er alle camouflage, så kommunen kan fremstå imødekommende - men de er alle i direkte strid med den eksisterende frednings formål og vil være ødelæggende for de kulturhistoriske værdier som forvaltningen burde beskytte. Forslaget fjerner vores mulighed for at tilbagekalde tilladelsen til den offentlige trafik - ejers eneste værn mod krænkelser af fredningen.

Samtidig vil man fjerne kommunens pligt til at skride ind imod misbrug. Det er magtfuldkommenhed og magtmisbrug uden filter og helt uacceptabelt. Fredningsnævnets medlemmer er som bekendt politisk udnævnt af de selvsamme parter som lige har tabt retssagen - kommunen og Miljøministeriet. Så fredningsnævnets habilitet og vores mulighed for en fair og objektiv sagsbehandling er tæt på nul.

Nu er det igen muligt at komme på restaurant. Har du savnet at gå ud og spise?