31. juli 2021
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Ny trafikplan med valgfrihed og miljø

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Ny trafikplan med valgfrihed og miljø
Debat Furesø - 24. juni 2021 kl. 21:24
Af Lars Carstensen og Susanne Mortensen, byrådet i Furesø (K)

Vi glæder os over at vi haft lejlighed til at præge kommunens nye trafik- og mobilitetsplan! Vi valgte "at trække i arbejdstøjet" og vi har nu fået en trafikplan, som gør at Furesø vil være langt fremme i 2030. Vi har samlet en række konservative elementer som vi er særlig glade for i trafikplanen:

Opprioritering af miljøvenlig individuel transport

Planen anerkender nu mulighederne for miljøvenlig individuel persontransport i elbil eller biler, som kører på andet CO2-neutralt brændstof. Vi ønsker at begrænse CO2-udledningen, uden at vi begrænser mobiliteten. Furesø Kommune anerkender med den nye plan behovet for at kunne benytte bil både til erhverv og private. Det er en konservativ mærkesag at transportbehov skal løses så effektivt og fleksibelt som muligt ud fra det konkrete behov.

Fokus på positiv motivation

Vi har udarbejdet en plan, som har fokus på borgere og erhvervslivet, hvor et af nøgleordene er frivillighed. En plan som tager udgangspunkt i reelle transportbehov, med en positiv tilgang og forbedret infrastruktur som incitament. Det er en konservativ mærkesag at borgere og erhvervslivet inddrages i at finde løsninger, så vi sammen kan nå vores klimamål.

Vi vil løse meget med planlægning

Vi sætter mere fokus på, at god planlægning kan skabe naturlige løsninger på trafikale udfordringer, herunder nærhed til institutioner, indkøb og arbejdspladser, som fremmer et differentieret valg af transportform med fokus på at begrænse CO2-udledningen.

Vi tager hensyn til de nye arbejdsformer

Planen omfatter nu også infrastruktur, som understøtter nye arbejdsformer, hvor hjemmearbejde må forventes at blive en dominerende og blivende arbejdsform. Hjemmearbejde og deraf følgende mindsket pendling er en af vejene til at nå miljømålene.

Vi har tænkt på erhvervslivets behov

Erhvervslivet har brug for infrastruktur som understøtter, at varer kan transporteres effektivt til og fra virksomhederne og forbrugerne. Det gælder i særdeleshed små og mellemstore servicevirksomheder, som vi har mange af i Furesø. Det opnår vi med den nye plan.

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?