17. september 2021
Niels Bjerre Degn, lærer ved Lyngholmskolen samt byrådsmedlem og kandidat for Socialdemokratiet. Foto: Mikkel Kjølby
Niels Bjerre Degn, lærer ved Lyngholmskolen samt byrådsmedlem og kandidat for Socialdemokratiet. Foto: Mikkel Kjølby
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Gør vores skoler endnu mere attraktive

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Gør vores skoler endnu mere attraktive
Debat Furesø - 30. juli 2021 kl. 13:53
Af Niels Bjerre Degn, byrådsmedlem og kandidat (S)

I denne uge starter lærerne i skolen efter sommerferien og i næste uge er det så elevernes tur. Første skoledag er en dejlig dag, som både elever og skolens medarbejdere har glædet sig til. Men som skolelærer og lokalpolitiker er det også en tid, hvor man overvejer, om der er noget, der kan gøres bedre.

Vi har rigtig gode skoler i Furesø. Elevgrundlaget er meget forskelligt fra skole til skole, men alle Furesøs elever er de bedste, man kan tænke sig. Forskelligheden i elevgrundlaget håndterer vi bedst ved at gøre alle vores skoler endnu mere attraktive, så flere vælger distriktskolen til.

Hver dag yder vores dygtige lærere og skolepædagoger en fantastisk indsats for vores børn. Men har vores lærere og skolepædagoger de optimale forhold for at gøre deres arbejde tilfredsstillende eller kan vi som kommune gøre forholdene endnu bedre?

Hvordan tiltrækker vi, men lige så vigtigt, fastholder vi uddannede lærere i Furesø? En femtedel af dem, der underviser vores børn og unge, er ikke uddannede lærere, og skal det antal ned, bliver vi nødt til at skabe endnu flere attraktive arbejdspladser, så vi kan fastholde vores uddannede lærere og så også nyuddannede lærere søger til Furesø.

Afgørende er det også at se på arbejdsforholdene. Mange af vores lærere i Furesø er på nedsat tid, hvilket kan skyldes, at det er svært at få arbejde og familieliv til at hænge sammen. En af de ting der bruges megen tid på er elevplaner, og derfor er det glædeligt at USU (udvalg for skole og ungdomsuddannelser) gav skolerne fri i forhold til elevplaner, som efter min mening ikke er den tid værd som der bruges på at lave dem, og som forskning viser, ikke har den ønskede effekt. I stedet bruges tiden på forberedelse af god undervisning, det ved vi virker og giver gode resultater.

En anden ting, der kunne være afgørende for at skabe en bedre skole, er flere to-lærer timer, så holddeling bliver muligt. Vi ved fra forskning, at de første skoleår er grundliggende for børnenes videre skolegang, fordi det er her grundstenene til det faglige og sociale skoleliv bliver lagt. Fra mit arbejde på Lyngholmskolen ved jeg, at der er pres på indskolingen, og at det for eleverne vil betyde en verden til forskel at afsætte midler til en tolærerordning, vi kan starte i indskolingen.

Sidst men ikke mindst skal vi fra politisk hold have tillid til at de lokale skolebestyrelser, skoleledelser og medarbejdere kan løfte opgaven med at skabe en god skole. Der er ikke noget, de hellere vil - og de har kompetencerne til at kunne gøre det. Vi skal give skolerne friheden til at drive skole. Vi skal ikke som politikere detailstyre, hvad den enkelte skoler skal og ikke skal. Det må vi have tillid til, at skolerne selv kan finde ud af.

Lad os gøre gode skoler endnu bedre.

Synes du, at kommunen er der for dig?