Jeg følger med nysgerrighed og interesse den debat, der er omkring aktiviteter med
veteranfly på den nedlagte Flyvestation Værløse. Der mangler dog nogle proportioner i sagen vedrørende flystøj.
Fra 01. oktober 1950 og til 01. april 2004 var Flyvestation Værløse aktiv med flyveaktiviteter og en tilhørende flyvekontrol. Dette indebar, at der var oprettet en kontrolzone, et ind- og ud flyvnings område og et terminalområde for at beskytte og kontrollere den militære flyvning. Flyvninger til og fra henholdsvis Kastrup og Roskilde passerede hen over i en større højde eller passerede på større afstand.
Da disse kontrolområder blev lukket d. 01. april 2004, ændrede trafikmønstret til de civile pladser karakter, så flyvninger passerede direkte hen over i en lavere højde end før. Operationstallet (start eller landing) er for Kastrup Lufthavns vedkommende på 263.411 og for Roskilde Lufthavns på 74.209. Disse tal er for 2019 og har været jævnt stigende gennem årene. Denne civile lufttrafik foregår alle ugens 7 dage mellem kl.: 0600 og 2400.
Som beboer i Jonstrup har jeg klart fornemmet en stigning i flystøjen siden 01. april 2004, så jeg har svært ved at tage indvendinger mod veteranflyene med 400 operationer om året seriøst, især i betragtning af, at de støjer mindre end en motorplæneklipper. Energien kunne bruges på at få den civile lufttrafik op i en større højde eller i en større afstand ved passage.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her