2. marts 2021
Byrådskandidat Anders Medum Groth (R). Her med en matematikbog for 0. klasse. Privatfoto
Byrådskandidat Anders Medum Groth (R). Her med en matematikbog for 0. klasse. Privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Faglighed, færdigheder og forberedelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Faglighed, færdigheder og forberedelse
Debat Furesø - 19. februar 2021 kl. 09:50
Af Anders Medum Groth, byrådskandidat for Radikale Venstre og skolebestyrelsesmedlem på Stavnsholtskolen

Mere af det samme virker til at være løsningen fra Nye Borgerlige. Søren Højbjerg panikkede i avisen d. 27. januar over målinger i matematik-test, og kræver straks at der skal være mere af det samme. Flere matematiktimer. Uden at fortælle, om han så påtænker at fjerne andre timer fra folkeskolen. I Danmark er eleverne 'velsignede' med at have flest undervisningstimer i hele OECD.

Det viste rapporten "Education at a glance" fra 2015. Det er altså ikke mængden af timer i folkeskolen den er galt med. Danske børn bruger rigtigt meget tid i skolen, efter folkeskolereformen er trådt til. Det er snarere kvaliteten af timerne det kniber med. Og det er der en god grund til. Med skolereformen fulgte den berygtede lov 409, som medførte at lærerne nu underviser 20% mere end tidligere.

Det betyder naturligvis at tiden ikke altid slår til, når læreren skal planlægge undervisningen, indrette undervisningen ud fra den enkelte elevs niveau, lave evaluering af undervisningen, relationsarbejde, faglig opdatering, teamsamarbejde og de mange andre opgaver en lærer har. Når tiden ikke slår til, øges kvaliteten naturligvis ikke. Skolen har ikke brug for længere skoledage.

Skolen har brug for gode rammer til at skabe den bedste undervisning. Vi får ikke mere læring ud af at give eleverne flere matematiktimer fra kl. 15-17. Vi får til gengæld mere læring, hvis lærerne får mulighed for flere to-lærer-timer, mulighed for at forberede og have tid til at evaluere undervisningen bedre.

Hvis vi derudover prioriterer højt at give vores lærere mulighed for faglig opdatering via kurser og efteruddannelse, så når vi rigtigt langt. Vi har nogle dygtige lærere og ledere på skolerne i Furesø. Vi skal skabe og give dem rammer til at levere en bedre kvalitet, i stedet for bare at kalde på flere matematiktimer. Vi skal ikke have flere matematiktimer. Vi skal have bedre matematiktimer. Og gerne flere timer med to matematiklærere på.

Nu må butikkerne igen åbne dørene op for kunder. Skal du derfor ud og bytte julegaver?