19. september 2018
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vigtigt at have en borgerrådgiver

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vigtigt at have en borgerrådgiver
Debat Frederikssund - 10. september 2018 kl. 15:21
Af Susanne Bettina Jørgensen, byrådsmedlem og formand for Social- og Sundhedsudvalget, næstformand for Velfærdsudvalget:
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Byrådet besluttede i 2014 at vi skulle have en borgerrådgiver - en rådgiver, der uafhængigt af administrationen kunne yde en uvildig, neutral og objektiv støtte til borgere, der for eksempel har brug for vejledning til at klage, forstå indholdet i en afgørelse eller få hjælp til at komme i kontakt med den rigtige person eller instans i kommunen.

På byrådsmøde i august måned fik byrådet en beretning om borgerrådgiverens arbejde. Der er ingen tvivl om, at vi har brug for en borgerrådgiver i vores kommune. Det er vigtigt, at man som borger kan få hjælp, når man oplever, at »systemet« er svært at forstå og komme igennem.

Som socialdemokrat er jeg optaget af, at vi i kommunen bliver meget bedre til at skrive og udtrykke os i et let forståeligt sprog, så vi alle kan være med. Jeg kan for eksempel nævne, at vi i både Social- og Sundhedsudvalget og i Velfærdsudvalget har igangsat en længere proces, hvor vi ønsker at forenkle kvalitetsstandarderne, så der bliver færre, og de bliver nemmere at forstå. Vi må af med noget af alt bureaukratiet.

Alle de erfaringer, borgerrådgiveren får, bruges til at skabe læring i forvaltningen, så for eksempel sagsbehandlerne bliver bedre til at skrive gode afgørelser o.s.v. Men der er lang vej igen - der er fortsat meget, der kan gøres bedre. Der er fortsat mange borgere, der ikke kan finde vej i det kommunale og til tider indviklede system. Derfor er det vigtigt at have en borgerrådgiver, og derfor vil socialdemokraterne ikke støtte det spareforslag, der ligger omkring nedlæggelse af denne funktion.