11. maj 2021
Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Motorvejen - en giftig cocktail

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Motorvejen - en giftig cocktail
Debat Frederikssund - 04. maj 2021 kl. 14:45
Af Ralph SonneTulipanvej 8, 3600 Frederikssund

De 20 km mellem Frederikssund og Tværvej kommer til at skære sig gennem landskabet som en bred støjkorridor. En korridor kaldet 3. etape, som er længere og dyrere end de to foregående og overflødig. Bedst vil det være at sløjfe den af hensyn til natur, miljø og sundhed.

Fredningen af Værebro Ådal sikrede et stort og enestående naturområde, der i istiden var en smeltevandsdal, senere en sidegren til Roskilde Fjord, en ferskvandssø og i dag en stor mose med tørveaflejringer og småsøer. Korridoren rummer også fuglereservatet Gundsømagle Sø, bebyggelse og landejendomme. Værebro Å er en af Sjællands store åer, og motorvejen vil bl.a. forløbe gennem 5,5 km af ådalen, hvor der skal opføres en "Dalbro" på godt 500 m. over Værebro Å. På denne strækning henter København og Roskilde 2.200.000 m3 drikkevand/år.

Vejdirektoratet har i sin VVM rapport januar 2021 fjernet en tidligere udgiftspost på 500 mio kr. til pilotering af "Dalbroen" og sikring mod nedsynkning af 5 km vejanlæg og giftigt vand fra vejen til grundvandsmagasinerne.

Vejdirektoratet undlader at komme ind på en række andre alvorlige forhold.

Ved motorvejens etablering og levetid bruges enorme mængder stof af enhver art + sort energi, og de mange biler afgiver ikke kun CO2 ved produktion og drift, men også enorme mængder mikrogummi/-plast fra dækkene. Til vejstrækningen bruges ca. 348.000 tons asfalt, som afgiver en lang række giftige stoffer til luft, vand og jord. Det drejer sig om forskellige cykliske forbindelser og kviksølv, som let finder vej til drikkevandet og rundt i økosystemerne.

Udover asfalten skal der bruges ca. 710.000 tons fra lokale grusgrave. Frederikssund holder sig ikke tilbage som storforbruger af næste generations livsgrundlag.

At både sorte og mindre sorte biler som bekendt produceres, transporteres og vedligeholdes og drives med mere eller sorte resultat betyder åbenbart ikke så meget. Vejdirektoratet hævder, at batteridrevne el biler vil løse det hele. Det passer jo ikke. Og det forværrer situationen i lande som Chile og Bolivia, hvor Lithium- og kobberminerne forgifter både arbejderne og store naturområder. Cobolten udvindes af 50.000 børneslaver i Congo.

Selve anlæggelsesfasens stof- og energiforbrug er der ikke taget hensyn til. I det hele taget mangler de moderne livscyklus regnskaber, hvor der også praktiseres genbrug af materialer. Skal vort land ikke ødelægges for fremtidens generationer, skal planlægning og handling være cyklisk. Ønskes en vej, skal alle materialer logisk set komme fra veje, der nedlægges et andet sted i nærheden.

Selvom Danmark har skrottet vaccinerne fra AstraZeneca og Johnson & Johnson, arbejdes der på en model, så man frivilligt kan vælge dem. Kunne du finde på det?