23. juni 2021
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Hak, hak, hak, her er kritikken skudt forbi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Hak, hak, hak, her er kritikken skudt forbi
Debat Frederikssund - 07. juni 2021 kl. 09:56
Af Inge Messerschmidt, gruppeformand Dansk Folkeparti, medlem Frederikssund Byråd

»Hak, hak, hak«. Det nemmeste har altid været et angreb. Så er det modpartens opgave at forsvare sig selv.

Byrådet har for nylig taget borgerrådgiverens årsrapport til efterretning. En rapport der fint beskriver udviklingen i de opgaver, der arbejdes med.

Andre har selvfølgelig også læst rapporten. Og som altid er man selv herre over, hvordan det læste tolkes.

Vi kan læse, at antallet af henvendelser er steget gennem de seneste tre år.

Det er også beskrevet, at borgerrådgiveren har været rundt forskellige steder og gjort opmærksom på sig selv. Lige fra sundhedsplejen til ældrerådet.

Vi politikere henviser indimellem borgere til borgerrådgiveren.

Så jo flere borgere der får kendskab til denne mulighed, des flere vil benytte sig af den. Det siger sig selv!

Det beskrives, at henvendelserne registreres på en anden måde nu. Tidligere blev alle henvendelser fra samme borger registreret under et. Nu bliver alle henvendelser fra samme borger registreret hver gang. Så hvis en borger henvender sig 20 gange, er der 20 registreringer. Det kan hurtigt rykke ved tallene.

De fem hyppigste overskrifter for henvendelser er: Vejledning, utilfredshed, spørgsmål om hjælp til at forstå, klage samt brug for hjælp ved udfyldelse af ansøgning, partshøring mv. Disse fem overskrifter udgør tilsammen 382 henvendelser ud af 423 i en treårig periode. Og sammenligner man det tal med alle de gange, kommunen som helhed er i kontakt med borgere på daglig basis og på årsbasis, er dette en meget lille del.

Er det ikke ok at søge om hjælp? Er det ikke ok at få råd og vejledning? Er det ikke ok at få hjælp til at udfylde høringssvar og ansøgninger?

Er det ikke ok at få en bisidder med til et møde? Er det ikke ok at klage, hvis man er utilfreds med afgørelsen?

Jeg synes, det er rigtig ærgerligt ikke at se tallene i rette perspektiv.

Jeg synes, vi skal være stolte af, at Byrådet i Frederikssund har besluttet, at vi skal have en borgerrådgiver, og at beretningen fremlægges, så alle kan læse den.

Kritik er fin, hvis den er berettiget, men her er der vist skudt forbi.

Afdelinger på sygehuse i hele landet er nu ramt af strejke, fordi to tredjedele af sygeplejerskerne stemte nej til det nye forslag til overenskomst. Forstå du deres løn-utilfredshed?