debat Jeg har fra start af været imod brugerbetalingen på den nye Kronprinsesse Marys Bro i Frederikssund. Det har altid været en uretfærdig ekstraskat, som pålægges indbyggere og erhvervsliv i området, der er afhængige af en forbindelse over Roskilde Fjord.
Nu tyder mere og mere da også på, at grænsen for de fleste folks villighed til at lade sig flå, er nået. Broen ligger nærmest øde hen, og af samme grund er det blevet et sted, hvor motorcykler kører ræs. Trafikken fortsætter i stort omfang over den gamle Kronprins Frederiks Bro. Ifølge Vejdirektoratet trodser tunge lastbiler ofte påbuddet om at benytte den nye betalingsbro.
Det står helt klart, at det ser sort ud for politikerne at nå målet om, at broen skal tjene sig selv ind på kun 40 år. Det burde være oplagt at erkende fejlen og fjerne den uretfærdige brugerbetaling. Det burde være muligt at indse fejlen i, at familier og erhvervsdrivende, der må krydse fjorden hver eneste dag, tages til gidsler i dette prestigeprojekt.
Men spørger man formanden for broens bestyrelse, Leif Tullberg, er løsningen mere overvågning af den gamle bro, så lastbilerne tvinges over den nye forbindelse. Og Socialdemokratiets Rasmus Stoklund, der i valgkampen var imod brugerbetalingen, vil åbenbart også fastholde brugerbetalingen.
Det vil have mere kontrol og mere tvang. I Nye Borgerlige vil vi gerne tilbyde danskerne mere frihed. Af samme grund er vi imod brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro. Og hvad vi lover før og under valgkampen, holder vi også efter.
Broer skal skabe sammenhæng i vores land og binde os sammen - ikke splitte os. Når transportministeren forhåbentligt inden længe indkalder til infrastrukturforhandlinger, vil jeg gå til bordet og forsøge at få afskaffet den urimelige og skævvridende brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her