23. april 2021
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: En bro's mange fædre - afskaf brobetalingen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: En bro's mange fædre - afskaf brobetalingen
Debat Frederikssund - 03. marts 2021 kl. 17:38
Af fhv. folketingsmedlem Stefan G. Rasmussen, Knud den Stores Vej 6, 3600 Frederikssund:

Nogle gange er det måske godt, at skære ind til benet, for at se mulighederne.

Forbindelsen over Roskilde Fjord, til aflastning af rute 21 over Kronprins Frederiks Bro, har været på tale i Folketinget i flere årtier.

Men som man må vide, så har ingen politiske tiltag en fremtid, hvis ikke der kan skabes et flertal for disse.

Først i halvfemserne var der ved at blive skabt et flertal for en fjordforbindelse. Så meget at daværende Borgmester, nu afdøde Knud Christoffersen og et par andre kaldte pressen til møde på ØTA-grunden, hvor man symbolsk tog det første spadestik!

Desværre fik lokale kræfter sat en stopper for realiseringen af dette politiske tiltag, men sagen blev ingenlunde glemt.

Thi lidt efter lidt benyttede lokalpolitikere i området ideen om en Fjordforbindelse som våben i deres kampagner for vælgernes gunst.

Fint - men det er nu i Folketinget, at sådanne nationale anlægsarbejder skal afgøres.

Omkring årtusindeskiftet - i den tid, hvor tanker og struktur omkring »Nyt Danmark« (den store sammenlægning af de danske kommuner) - kom Frederikssund endnu en gang på den politiske agenda.

For at få hele puslespillet til at gå op i en større helhed, var en sammenlægning af Slangerup og Frederikssund på den østlige side af Roskilde Fjord, med Jægerspris og Jyllinge på fjordens vestlige side nødvendig.

Det skabte en kommune der - som én af de få i Danmark - var delt af en fjord. Og pludselig poppede snakken om en ekstra forbindelse over fjorden - og dermed en omfartsvej - op i de ministerielle drøftelser.

Denne sag blev hevet ind i de daværende regerings forhandlinger af »det ene regeringsparti«, der blandt andet sad på posten i Trafikministeriet.

Men da sagen også skulle ind over Finansministeriet - der blev drevet af »det andet regering parti« - så blev der fra denne side sat et ultimativt krav, der i sin korthed bestod i: »Ingen bro uden egenbetaling!«.

Det er derfor, at det - efter mange argumenter og faktuelle bekræftninger af, at denne model man tvang igennem ikke er fornuftig - stadig er meget svært, at mønstre det fornødne flertal til at fjerne betalingsmodellen på den nu eksisterende omfartsvej og bro i den fjorddelte storkommune Frederikssund.

Om det lykkes håber og tror jeg, og jeg vil ønske - at alle de, der deltager med deres stemme i folketingssalen for et sådant tiltag, bliver hyldet som fornuftens fædre...

Fra den 21. april må eksempelvis restauranter åbne for servering udenfor og indenfor men med restriktioner. Er reglerne for at gå ud og spise og drikke for indviklede?