13. december 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Bilister har to veje over Roskilde Fjord

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bilister har to veje over Roskilde Fjord
Debat Frederikssund - 22. november 2019 kl. 13:36
Af Leif Tullberg, Rendebækvej 2, Skibby:
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Fjorden er ikke længere en barriere for borgerne, erhvervslivet og pendlerne på grund af, at byrådet Frederikssund i 2012 traf en for Hornsherred og Frederikssund yderst fornuftig og modig beslutning.

Nemlig at sige ja til et tilbud fra folketinget om at få en betalingsbro senest i 2020.

Nu er broen der med alle de fordele, som borgerne har ventet på i over 40 år.

Nu kan trafikken glide stort set uden ventetid, nu kan aftaler holdes, og 95 procent af de biler, der før åbningen kun havde en mulighed, har nu to.

Det, mange folk nu glemmer, er, at broen ikke er udfordringen, men er løsningen,

Erhvervslivet og borgerne, pendlerne på begge sider af fjorden har set frem til dette i 40 år.

Der har været fest og glæde, og broen vil skabe udvikling i hele området.

Lastbiler over 3500 kilo skal bruge den nye bro, og de skal naturligvis betale broafgift. Det har der været skrevet meget om, men ikke hvor meget de sparer.

Efter min bedste overbevisning vil de fleste vinde ved dette.

Min egen oplevelse har været at være med til at starte en virksomhed DSV i 1976 i Skuldelev, som voksede sig meget stor, men måtte flytte til Roskilde i 2004 på grund af, at kunder, leverandører og medarbejdere havde svært ved at komme til og fra over den gamle bro.

Hvis du har lyst at læse dele af det historiske forløb er det indsat herunder samt link til loven og brevene til og fra folketinget, der var en forudsætning for broen blev bygget: