19. juni 2019
Her ses en illustration af den nye jordvold, der skal skjule sorteringscentralen på Toelt Losseplads - med mindre naboerne vinder en klagesag over den landzonetilladelse, som Plan-, Miljø- og Klimaudvalget i Fredensborg Kommune har givet til affaldsselskabet Norfors.
Her ses en illustration af den nye jordvold, der skal skjule sorteringscentralen på Toelt Losseplads - med mindre naboerne vinder en klagesag over den landzonetilladelse, som Plan-, Miljø- og Klimaudvalget i Fredensborg Kommune har givet til affaldsselskabet Norfors.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Toelt Losseplads - snydt igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Toelt Losseplads - snydt igen
Debat Fredensborg - 16. januar 2019 kl. 10:28
Af Toelt Landsbylaug Finn Jensen, formand
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Kære medlemmer af Byrådet.
Der har fra dag ét været tvivl om antallet af lastvognstransporter der kører til og fra Toelt Losseplads, og ingen har kunnet få et konkret svar.

arrow Læs også: Opråb til politikere: Vælg en solidarisk og kreativ løsning

Men nu er det lykkes Frederiksborg Amts Avis at komme lidt tættere på »sandheden«, idet det af deres artikel af 9. januar 2019 fremgår, at Norfors omregner antal tons affald til et teoretisk antal kørsler. Med andre ord er der ikke tale om det fysiske antal transporter, og dermed heller ikke tale om noget, der kan bruges til at vurdere udslippet af CO2, og de mange økonomiske forhold.

Når administrationen i deres »Orientering om landzonesag, Toelt Losseplads« skriver til medlemmerne af PMK-udvalget, at der er, citat: »modtaget mellem 16 og 37 vognlæs pr. dag.«; så er det ikke antal lastbiler, men mængder omregnet til vognlæs, der skrives om.

Hånden på hjertet kære byrådsmedlem: Vidste du det??

Nej vel; det gjorde vi borgere heller ikke, da vi skulle afgive et høringssvar.

Så; Snydt igen, eller skal vi moderere det lidt til »misinformeret«.

De daglige transporter til og fra Toelt Losseplads kommer med eller uden affald. Der ankommer således et antal tranporter med affald og de kører i langt de fleste tilfælde derfra igen tomme, da de nu har læsset affaldet af.

Nu bliver affaldet sorteret og læsset i nogle containere, som derefter bliver afhentet af andre lastbiler. Der ankommer derfor lastvogne uden læs, og som derefter kører derfra med læs.

Prøv at teste din viden om de hidtidige og kommende antal transporter. Prøv at sætte kryds i nedenstående skema. Se hvor mange krydser du er i stand til at sætte.

Hvor mange lastbiler ankommer med læs til Toelt Losseplads i gennemsnit pr. uge? _______

Hvor mange lastbiler kører derfra uden læs i gennemsnit pr. uge? _____

Hvor mange lastbiler ankommer uden læs til Toelt Losseplads i gennemsnit pr. uge? ____

Hvor mange lastbiler kører derfra med omlastet affald i gennemsnsnit pr. uge? ____

Kunne du nogen krydser?? Nej vel. Det kan vi heller ikke!

Og det er ganske enkelt fordi Norfors er de eneste, der har de tal, og de vil ikke oplyse om dem.

For de der interesserer sig for CO2 udledning er det yderst relevant at få disse tal, for derefter af få oplyst forventningerne til antal kørsler fordelt på samme måde, når det nye sorteringsanlæg står færdigt.

Og den interesse har alle kommunalbestyrelsesmedlemmer selvfølgelig i den grønne kommune vi nu gerne vil være?

Afslutningsvis vil vi anbefale, at Norfors, der p.t. sidder og arbejder med den Miljøteknikske Årsrapport 2018, bliver bedt om at besvare ovennævnte spørgsmål. De har jo tallene lige foran sig.

arrow Rapport skal dulme affaldskamp
05. marts 2019 kl. 05:21 Opdateret: kl. 15:22
arrow Støjvolde og ny hal til sortering forbedrer Toelt Losseplads
23. januar 2019 kl. 10:28 Opdateret: kl. 09:30