20. februar 2019
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Skolebestyrelser: Tag handsken op!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skolebestyrelser: Tag handsken op!
Debat Fredensborg - 04. februar 2019 kl. 09:49
Af Thomas von Jessen (K), gruppeformand, medlem af børne- og skoleudvalget, Solvænget 1, 2990 Nivå.
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det Konservative Folkeparti glæder sig meget over aftalen om justeringen af Folkeskoleforliget (2014), som netop er indgået bredt i Folketinget. I forvejen så vi en række fordele i forliget fra dengang: Flere fagtimer i dansk, matematik og 2. fremmedsprog. Bedre mulighed for samarbejde i indskolingen mellem lærere og pædagoger. Bedre sekvensering af skoledagen med flere indlagte kreative aktiviteter og meget mere.

Vi var navnlig meget tilfredse med den styrkede faglighed og dannelse i skolehverdagen. Det Konservative Folkeparti stod i 2014 uden for den lille del af forliget, der foreskrev obligatorisk understøttende undervisning og obligatoriske lektiecafeer (§16b). Vi har herefter også desværre måttet konstatere, at disse skemabindinger af børnenes hverdag blandt andet har skadet det frivillige idrætsliv og musikskolen i vores kommune.

Den nye aftale betyder en opblødning af §16b: Bindingerne forsvinder. Lektiecafeerne kan bibeholdes for elever med særlige behov. Tiden kan også frigøres til en lang række andre mulige aktiviteter: særlige talentforløb eller mere bevægelse og musik i indskolingen og en lang række andre muligheder, der strækker sig over alle klassetrin. Aftalen giver tilsagn om, at Undervisningsministeriet inden længe vil udarbejde et inspirationsmateriale om muligheder for frivillige tilbud.

Nu er det så skolernes og navnlig skolebestyrelsernes tur. Hvad vil I nu bruge den øgede frihed til? Tag en debat hos jer om de specifikke behov og ønsker hos netop jer. Det Konservative Folkeparti i Fredensborg vil glæde sig særdeles meget, hvis vore skoler kunne udvikle sig selvstændigt og lidt forskelligt inden for de fælles nationale mål.