20. september 2019
2/3 pædagoger i Fredensborg svarer, at de ikke kan give støtte til sårbare og udsatte børn grundet personalemangel, for dagtilbuddene tildeles blot støttemidler til 50 procent af de børn, der har behov for støtte, skriver fællestillidsrepræsentant Jan Ralf Grüner Vangmand.
2/3 pædagoger i Fredensborg svarer, at de ikke kan give støtte til sårbare og udsatte børn grundet personalemangel, for dagtilbuddene tildeles blot støttemidler til 50 procent af de børn, der har behov for støtte, skriver fællestillidsrepræsentant Jan Ralf Grüner Vangmand.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Pædagoger i opråb: Ressourcerne er ikke fulgt med børnene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pædagoger i opråb: Ressourcerne er ikke fulgt med børnene
Debat Fredensborg - 05. september 2019 kl. 08:40
Af Jan Ralf Grüner Vangmand, Fællestillidsrepræsentant og pædagog i Fredensborg Kommune, skrevet på vegne af pædagoger og tillidsfolk i Fredensb
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Ressourcerne er ikke fulgt med børnene i Fredensborg Kommune, hvor det at varetage børn med særlige behov og deres inklusion i dagtilbuddene nu blot er en normalopgave.

Otte ud af ti pædagoger i Fredensborg oplever at være for få til at løse den pædagogiske opgave. Vilkårene udfordres af ressourcetildelingen og opfattelsen af særlig støtte og behov.

Vilkårsundersøgelse fra BUPL, vi pædagoger besvarede i foråret viser, at ressourcerne ikke er fulgt med børnene, der har behov for støtte og guidning til at indgå i sociale relationer og udvikle alderssvarende kompetencer.

2/3 pædagoger i Fredensborg svarer, at de ikke kan give støtte til sårbare og udsatte børn grundet personalemangel, for dagtilbuddene tildeles blot støttemidler til 50 procent af de børn, der har behov for støtte. Det giver en svær hverdagssituation for børn og pædagoger:

»Jeg har børn, der har store udfordringer ved at være en del af fællesskabet, og som kræver konstant pædagogisk guidning, som jeg ikke er i stand til at give dem, da vi mangler personale og generelt har mange børn...«

Vi har fået en omfattende og stadigt mere krævende ekstraopgave uden ekstra personale, som ikke kan løses tilfredsstillende. Fredensborg fremviser et regnskab med afsatte midler til støtte, men hvis midlerne ikke kommer ud til stuerne i form af pædagogisk personale, så går tiden fra vores almenpædagogiske opgave med alle børn. Nogle støttekroner går til vejledere, der skal vejlede os pædagoger på gulvet med håndtering af støtteopgaven. Desværre er vi ganske simpelt ikke nok pædagoger til at udføre opgaven efterfølgende.

Vi kan gøre en stor forskel for børnene i deres udvikling ved guidning til udvikling af sproget, opbygning af relationer, hjælp til at læse deres omgivelser og begå sig i dem. Vi kan se børnenes styrker og hjælpe dem til at bringe dem i spil. Hvis vi har ressourcerne til det.

Alle børn har krav på at få den nødvendige støtte til at mestre livet - at opnå livsduelighed. Det er vores fornemmeste, men svært løselige, opgave i Fredensborg, når ressourcerne ikke følger barnet i form af pædagogisk personale. Bekymringen for børn og for kolleger stiger.

Vi anerkender den indsats, som Fredensborg Kommune har gjort på dagtilbudsområdet, men vi må kalde på flere faglige ressourcer til at løse opgaven ude på stuerne. For inklusion er blevet en normalopgave uden, at ressourcerne er fulgt med. Det er et tab for alle børn uanset behov.