17. oktober 2019
Det sker, at politikerne eller embedsfolk skal længere væk end blot spadestikket til en ny legeplads i Nivå. Måske skal transporten foregå i en el-bils-minibus, foreslår Hanne Berg (SF).
Det sker, at politikerne eller embedsfolk skal længere væk end blot spadestikket til en ny legeplads i Nivå. Måske skal transporten foregå i en el-bils-minibus, foreslår Hanne Berg (SF).
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Måske skal kommunen købe en minibus som el-bil?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Måske skal kommunen købe en minibus som el-bil?
Debat Fredensborg - 11. december 2018 kl. 10:50
Af Hanne Berg (SF), medlem af Plan-, Miljø- og Klimaudvalget
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Et enigt Plan- Miljø- og Klimaudvalget, herunder også en repræsentant for det Konservative Folkeparti, har netop vedtaget at arbejde videre med at undersøge, om vi kan plante træer i kommunen som klimakompensation for kommunens flyrejser. Er det symbolpolitik, som Ulla Hardy Hansen (K) siger til pressen i sidste uge?

arrow Læs også: At plante flyverskov og fælde byens skov?

I hvert fald ikke, hvis vi samtidig tager fat om det egentlige problem, nemlig de mange flyrejser (for politikere og ansatte). Jeg foreslog på udvalgsmødet - og fik fuld opbakning til - at vi samtidig skal have udarbejdet en rejsepolitik, så vi kan nedbringe antallet af flyrejser mærkbart. Baggrunden for dette er disse varme fakta:

Kommunens flyrejser (politikere og ansatte) udleder samlet pr. år. ca. 10 tons CO2. Dette er resultatet af ca. 100 enkeltrejser pr. år indenrigs, og 6 henholdsvis 16 enkeltrejser i 2017 og 2018 til Europa. Flyrejser udleder langt mere klimagas end andre transportformer. Her er antal udledt gram CO2 pr. passagerkilometer: El-bil med solceller: 0 g., bus: 30 g., benzinbil med 4 i bilen: 48 g, tog: 55 g., indenrigsfly: 160 g., lange flyveture: 110 g., (kilde: Greenmatch.dk).

Med en rejsepolitik kan vi ændre vores rejsevaner, så antal flyrejser begrænses mærkbart. Jeg vil meget hellere, at vi tager bus, tog og samkører i bil, når det kan lade sig gøre inden for en rimelig tidshorisont, i stedet for at tage flyet så ofte som i dag. Rejsetiden vil blive forlænget, men ventetiden i lufthavnen vil vi til gengæld undgå.

Mit gæt er, at vi kan nedbringe udslippet til det halve af de 10 tons CO2 /år, hvis vi vælger bus, tog, eller benzinbil med 4 i bilen, i stedet for en del af de mange indenrigsfly. Eller måske skulle kommunen købe en minibus som el-bil?

Jeg glæder mig til, at vi får vedtaget en rejsepolitik. Så får vi renere luft og mindre udledning af CO2. Dét er realpolitik med effekt. Hverken varm luft eller symbolpolitik. Rejsepolitikken skal selvfølgelig ses i lyset af den samlede klimapolitik, vi fører i kommunen, som er ambitiøs, men stadig mangler meget. Den samlede klimaudfordring taget i betragtning, giver rejsepolitikken kun et beskedent, men nødvendigt bidrag.

arrow Flyverskov bedre end flyverskjul
13. december 2018 kl. 10:09 Opdateret: kl. 10:09
arrow Lad være med at købe aflad for borgernes penge
13. december 2018 kl. 04:53 Opdateret: kl. 22:52