19. september 2020
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: I slipper for besparelser, men det er en stakket frist

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: I slipper for besparelser, men det er en stakket frist
Debat Fredensborg - 08. maj 2020 kl. 08:57
Af Arne Lund, Langebjergvej 260A, 3050 Humlebæk
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvor er det dog nøjsomt, når Fredensborg Kommunes Infrastrukturudvalg passivt og uden debat med borgerne blot »tager til efterretning, at Movia reducerer betjeningen af Lille Nord til timedrift, aften og weekend.«

I det stille glæder udvalget sig over, at det ikke gik lige så slemt som i andre kommuner, hvor buslinier enten nedlægges eller beskæres voldsomt. Det er dog kun en stakket frist, for næste gang Movia er ude med sparekniven - og det sker jo årligt - da kan det meget nemt blive vores kommune, der er målet for Movias tankeløse nedskæringer.

Det ville være nyttigt, om vore lokalpolitikere gik i brechen for de rejsendes interesser. Stillede krav om at driften opretholdes på det nuværende niveau, og siden blev udvidet til 20 minutters drift i myldretiden. At Kratbjerg og Grønholdt betjenes som de øvrige stationer, at Kvistgård st. re-etableres som togmødestation, samt at farten sættes op til 90-120 km/t. Iværksættes alle disse samtidige tiltag, da viser erfaringen, at så kommer der også flere rejsende - endda langt flere, end det der kan spares ved at forringe driften på Lille Nord.

Når Movia sparer, fordi man ikke kan få budgettet til at stemme, så er det altid passagererne, der må stå for skud. Jeg vil i stedet foreslå, at besparelserne findes i Movias egen administration, for her er virkelig noget at komme efter, fx chefernes lønninger, der ligger på 1,5-2 millioner kroner om året.

I årsrapporten fra 2019 anføres det, at der bruges cirka 185 millioner kroner på administrationen, og her går en pæn sjat til de mange ansatte, der dels øder tiden på at sende bustrafikken i udbud - uden at det har givet billigere bustrafik.

Eller bruger tiden på at rokere rundt på busserne i et endeløst 0-sumsspil, der ikke tilfører den kollektive trafik flere ressourcer, men blot går ud på at finde nye måder hvorpå kommunerne kan slippe billigere om ved opgaven. De mange rokeringer med fx ruterne 353 og 388 gennem årene, er lysende eksempler på, hvordan Movias 0-sumsspil fungerer i praksis. Rokeringer, der ikke har givet én ekstra ny passager.

Er du klar til at bære mundbind, når du skal handle ind?