1. august 2021
En banesti langs Kystbanen vil føre cyklisterne gennem øde skovstrækninger, og det er fint om sommeren - men i de mørke perioder skaber det utryghed, skriver Arne Lund, der mener, at pengene til cykelstier kan bruges bedre end foreslået af Bent Fischer-Nielsen.
En banesti langs Kystbanen vil føre cyklisterne gennem øde skovstrækninger, og det er fint om sommeren - men i de mørke perioder skaber det utryghed, skriver Arne Lund, der mener, at pengene til cykelstier kan bruges bedre end foreslået af Bent Fischer-Nielsen.
Foto: Allan Noerregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT; Lad være med at ødsle cykelpengene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT; Lad være med at ødsle cykelpengene
Debat Fredensborg - 13. januar 2021 kl. 20:29
Af Arne Lund, Langebjergvej 260A, 3050 Humlebæk

Inden SF's Bent Fischer-Nielsen bliver alt for glad for en ny - overflødig - cykelsti mellem Nivå og Humlebæk, (FAA den 13. januar) kan det anbefales, at han hopper på cyklen, og kører sydpå ad Kystbanestien. Bent Fischer vil så opdage, at dér hvor der er bebyggelse ud til Kystbanestien, da færdes der en del gående og cyklister. Hvor der ingen beboelse er, fx mellem Vedbæk og Skodsborg, da færdes kun få.

arrow Læs også: DEBAT: Lav en cykelsti syd for malerisamlingen

Øde skovstrækninger som her - og gennem Lave Skov fra Nivå til Humlebæk - opfattes af mange som utrygge. En sti gennem Lave Skov vil nok blive brugt i sommerhalvåret, resten af året vil den ligge øde hen. De fleste cyklister og gående foretrækker at færdes på Strandvejen - 2-400 meter fra cykelstien i Lave Skov - her er der jævn trafik og større »sociale kontrol.«

COWI er usikker på hvor mange cyklister, der vil køre gennem Lave Skov, og vurderer, »at der kun vil være få fodgængere...der benytter stien som en del af en rekreativ tur«. COWI gør desuden opmærksom på, at linieføringen gennem skoven giver utryghed.

Strandvejen vil vinde ved, at der opsættes gadelys, men ellers er den, rent trafikalt, sikker nok, takket være den høje kantsten, der adskiller cykelstien fra bilerne.

Ressourcerne til gang- og cykelstier er begrænsede. Derfor gælder det om, at anvende pengene, hvor de gør mest gavn. I stedet for at ødsle ca. 10 mio kr. på et sted, hvor behovet allerede er dækket, da vil det være langt mere fornuft i, at se på hvor i kommunen, der ikke findes cykelstier.

Her brænder det på tre steder: Fredensborg Kongevej, skolevejen til Sørup samt Hørsholmvej fra Brønsholm til Helsingørs bygrænse. Alle tre steder kører mange cyklister - kun adskilt fra bilerne med en malet hvid stribe.

I 2019 afsatte Fredensborg Kommune en million kroner til bedre forhold for cyklisterne. Det bestod i ombygning af en busperron i Brønsholm, slisker ved Nivå station, og forbedret overkørsel i et T-kryds i Nivå. Det tog knap tyve år at anlægge en cykelsti fra Humlebæk til Fredensborg. Med det tempo kommunen har på, når det gælder om at anlægge sikre cykelveje, så bliver det vist først vore børnebørn, der får glæde af nye cykelstier på ovennævnte tre strækninger.

arrow DEBAT: Der ER behov for en bustransport til Skovgården
18. januar 2021 kl. 16:58 Opdateret: kl. 16:58
arrow DEBAT: Ny smuk cykelsti mellem Nivå og Humlebæk
11. januar 2021 kl. 20:18 Opdateret: kl. 16:43
De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?