
Inden SF's Bent Fischer-Nielsen bliver alt for glad for en ny - overflødig - cykelsti mellem Nivå og Humlebæk, (FAA den 13. januar) kan det anbefales, at han hopper på cyklen, og kører sydpå ad Kystbanestien. Bent Fischer vil så opdage, at dér hvor der er bebyggelse ud til Kystbanestien, da færdes der en del gående og cyklister. Hvor der ingen beboelse er, fx mellem Vedbæk og Skodsborg, da færdes kun få.
Øde skovstrækninger som her - og gennem Lave Skov fra Nivå til Humlebæk - opfattes af mange som utrygge. En sti gennem Lave Skov vil nok blive brugt i sommerhalvåret, resten af året vil den ligge øde hen. De fleste cyklister og gående foretrækker at færdes på Strandvejen - 2-400 meter fra cykelstien i Lave Skov - her er der jævn trafik og større »sociale kontrol.«
COWI er usikker på hvor mange cyklister, der vil køre gennem Lave Skov, og vurderer, »at der kun vil være få fodgængere...der benytter stien som en del af en rekreativ tur«. COWI gør desuden opmærksom på, at linieføringen gennem skoven giver utryghed.
Strandvejen vil vinde ved, at der opsættes gadelys, men ellers er den, rent trafikalt, sikker nok, takket være den høje kantsten, der adskiller cykelstien fra bilerne.
Ressourcerne til gang- og cykelstier er begrænsede. Derfor gælder det om, at anvende pengene, hvor de gør mest gavn. I stedet for at ødsle ca. 10 mio kr. på et sted, hvor behovet allerede er dækket, da vil det være langt mere fornuft i, at se på hvor i kommunen, der ikke findes cykelstier.
Her brænder det på tre steder: Fredensborg Kongevej, skolevejen til Sørup samt Hørsholmvej fra Brønsholm til Helsingørs bygrænse. Alle tre steder kører mange cyklister - kun adskilt fra bilerne med en malet hvid stribe.
I 2019 afsatte Fredensborg Kommune en million kroner til bedre forhold for cyklisterne. Det bestod i ombygning af en busperron i Brønsholm, slisker ved Nivå station, og forbedret overkørsel i et T-kryds i Nivå. Det tog knap tyve år at anlægge en cykelsti fra Humlebæk til Fredensborg. Med det tempo kommunen har på, når det gælder om at anlægge sikre cykelveje, så bliver det vist først vore børnebørn, der får glæde af nye cykelstier på ovennævnte tre strækninger.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her