12. juni 2021
Trafikstøj øger risikoen for blodpropper i hjertet og muligvis også forhøjet blodtryk, slagtilfælde og hjertesvigt. Støjen påvirker sandsynligvis risikoen for overvægt og diabetes og muligvis visse kræftformer. Et nyt borgerinitiativ spørger politikerne, hvordan de vil reducere trafikstøj i Nivå ud mod Helsingør-motorvejen. Foto: Allan Nørregaard
Trafikstøj øger risikoen for blodpropper i hjertet og muligvis også forhøjet blodtryk, slagtilfælde og hjertesvigt. Støjen påvirker sandsynligvis risikoen for overvægt og diabetes og muligvis visse kræftformer. Et nyt borgerinitiativ spørger politikerne, hvordan de vil reducere trafikstøj i Nivå ud mod Helsingør-motorvejen. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Hvad vil I gøre ved motorvejens støj?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Hvad vil I gøre ved motorvejens støj?
Debat Fredensborg - 06. maj 2021 kl. 08:39
Af Claus Kurt Nielsen, Borgerinitiativet til reduktion af motorvejsstøj i Nivå, Solhøj 8, 2990 Nivå

Kære nuværende byrådsmedlemmer + kommende kandidater til KV21.

arrow Læs også: K: Brug jorden fra svømmehal til ny støjvold ved Nivå

I de seneste uger har regeringen, med Transportminister Benny Engelbrecht i spidsen, fremsat forslag til ny infrastrukturplan og et af de punkter vi har hæftet os specielt ved, er fokus på reduktion af vejstøj. Nærmere præcist allokering af tre milliarder kroner til reduktion af vejstøj.

Regeringen er åbenlyst klar til at gøre en indsats. Fredensborg er ikke nævnt i forslaget, og derfor kræves der nu handling, hjælp til styring om I vil, fra lokalt hold. Regeringens forslag indeholder udvikling og afprøvning af nye virkemidler på støjområdet, herunder samarbejdsprojekter med kommunen, som vi håber bliver aktuelt i forhold til nedbringelse af støj fra Motorvejen.

Som alle er bekendt med, er støjen fra motorvejen gennem vores kommune igennem de sidste år vokset betydeligt, med baggrund i den markant øgede trafikmængde på 18,8 procent i perioden 2012-2019 (seneste tal) af både let og tung trafik.

Aspekterne omkring motorvejsstøjs effekt på borgere, er beskrevet indgående i GATE21's hvidbog om TRAFIKSTØJ, fra april 2020. Hvidbogens konklusioner og materialet er i vores optik skræmmende nok til at kræve handling. Her et uddrag af konklusionerne:

Trafikstøj øger risikoen for blodpropper i hjertet og muligvis også forhøjet blodtryk, slagtilfælde og hjertesvigt.

Støjen påvirker sandsynligvis risikoen for overvægt og diabetes og muligvis visse kræftformer.

Trafikstøj ved skoler fører muligvis til dårligere læseforståelse og hukommelse blandt børn.

Det blev i 2003 vurderet, at cirka 200-500 mennesker dør hvert år som følge af trafikstøj.

Gældende lov angiver en beregnet støjgrænse på 58 db. Det er er efterhånden klart blandt støjspecialister at det burde ikke være grænsen for motorvejs støj idet 53 db motorvejsstøj belaster mennesker lige så meget som 58 db almindelig trafik støj.

Derfor bør grænsen for motorvejsstøj sættes til 53 db. WHO er også kommet frem til at grænsen bør være 53 db

Derfor denne meget konkrete forespørgsel til alle politikere i byrådet, samt til alle kandidater til KV21:

1. Hvad er din holdning til de igangværende undersøgelser angående støjgener?

2. Hvad er din konkrete plan for reduktion af trafikstøj?

3. Anerkender du at grænsen for støj fra Helsingør motorvejen bør være 53 db?

4. Hvilket tidsperspektiv arbejder du med?

Vi vil gerne have dit svar senest 15. maj 2021, og det vil blive kommunikeret til borgerne i Fredensborg kommune via såvel digitale som trykte medier.

arrow Villaejere vil have ny beregning: Støj er værre end på kortet
16. september 2020 kl. 05:58 Opdateret: kl. 16:31
Hvor langt tror du Danmark når ved EM