14. juli 2020
I Fredensborg Kommune bor der mange pendlere, som er afhængige af at tage bilen til stationen for at kunne nå det hele i hverdagen med indkøb og afhentning af børn, skriver Mie Stattau (V), der kæmper mod at skære i p-pladser i stationsnære bymidter.
I Fredensborg Kommune bor der mange pendlere, som er afhængige af at tage bilen til stationen for at kunne nå det hele i hverdagen med indkøb og afhentning af børn, skriver Mie Stattau (V), der kæmper mod at skære i p-pladser i stationsnære bymidter.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Byrådsflertal betaler for p-pladser i Hørsholm, men skærer lokalt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Byrådsflertal betaler for p-pladser i Hørsholm, men skærer lokalt
Debat Fredensborg - 27. maj 2020 kl. 11:21
Af Mie Stattau (V), på vegne af Venstres Byrådsgruppe
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Byrådet vil betale Hørsholm for at etablere p-pladser i Kokkedal, men et flertal vil have færre pladser i Nivå og Humlebæk

arrow Læs også: Nivå bymidte er blevet til en sag om at ramme p-pladspræcist

Der er bred politisk enighed om, at det er positivt for miljøet, at pendlere tager toget. Derfor har Byrådet prioriteret at give tilskud til at etablere flere p-pladser ved Kokkedal station, hvor arealerne ligger i Hørsholm kommune og anvendes flittigt af pendlere fra Fredensborg Kommune.

Nu stemmes der på tirsdag den 2. juni i Byrådet om at reducere p-pladserne ved Humlebæk, Nivå og Kokkedal station. Det vil gælde i en radius af 600 meter fra de tre stationer, og forslaget vil give mulighed for at nybyggeri går fra minimum 2 pladser til 1,5 plads for villaer, rækkehuse fra 1,5 til 1 plads og etageboliger kommer ned på 0,75 bil pr. bolig.

Venstre mener, at vi skal have miljørigtige biler - det kan fx være brint eller el-drevne, men vi tror ikke, at der sker en væsentlig nedgang i antallet af biler pr husstand. Hvor skal beboerne og pendlerne så holde? Så holder man jo langs vejene og andre steder, hvor bilen kan presses ind. Eller man dropper helt toget. Allerede nu holder pendlere på østsiden af Nivå station ned langs Nivå Stationsvej og de nærliggende villaveje, så der er allerede for få pladser på den side. På vestsiden er der i øjeblikket masser af ledige pladser. Når 1. etape af lokalplanen for Nivå Bymidte er bygget vil det være med den nye nedsatte norm, og 55 pladser på vestsiden tiltænkt pendlere. Er 55 pladser på vestsiden nok i dag? Er det nok, når vi ønsker at flere skal tage toget til København?

Vi ønskede en forhandling om normerne og forhandling om at reducere arealet, hvor den nye norm gælder, så den kun vil gælde i de nye Bymidter for Nivå og Humlebæk og ikke i villa- og rækkehuskvarterer eller i Kokkedal. Der kan være god fornuft i at have en lavere norm for lejligheder ved stationer og til butikker, så der ikke bliver de store øde p-områder som i Nivå i øjeblikket. Vi ønskede klarlagt, hvor mange pendlerpladser, der vil være ved stationerne og belyst, hvad behovet vil være i fremtiden med de prognoser, vi har for befolkningsvækst i områderne; men det var der ingen svar på til os.

Venstres forhandlingsønske og forslag blev afvist og stemt ned med 7 mod 2, hvor A, B, C, O og SF stemte for at reducere normen. Sagen behandles ved et ekstraordinært byrådsmøde på tirsdag den 2. juni, hvor vi igen vil kæmpe for parkeringspladser ved stationerne.

arrow Bymidte i ny runde på turbo-møder
27. maj 2020 kl. 16:03 Opdateret: kl. 11:28
Veganerpartiet stiller krav om, at der skal indføres vegetar/vegansk mad i institutioner. Er det en god idé?